Microsoft Sverige AB

Nokia och WESC inleder samarbete och lanserar Nokia 3250 WESC Limited Edition

Pressmeddelande   •   Mar 17, 2006 09:32 CET

Idag tar Nokia Skandinavien och WESC det första gemensamma steget i ett spännande och långsiktigt samarbete. Den mobila livsstilen är ett signum för båda företagen och ambitionen är att bygga en gemensam plattform för kommunikation med vakna människor. Att vara oförutsägbar är ett motto som företagen gemensamt delar och är en av grundstenarna i samarbetet. Den första gemensamma lanseringen blir en specialutgåva av den nya musikmobilen Nokia 3250. Nokia 3250 WESC Limited Edition tillverkas endast i 500 exemplar och specialutgåvan är designad av WESC men har liksom originalet den unika vridbara utformningen och förutom de ursprungliga funktionerna även speciellt utvalt innehåll och tillbehör. För att passa den mobila livsstilen har mobiltelefonen paketerats i ett Nokia 3250 WESC Limited Edition Travel Kit. I paketet medföljer ett minneskort med en digital version av WESC Travel Guide. I reseguiden ger bland andra Weaktivisterna Jason Lee (skådespelare), Peter Stormare (skådespelare) och DJ Stretch Armstrong (legendarisk DJ från New York) dig tips om de bästa restaurangerna, de hetaste klubbarna och de bästa snabbmatställena i flera större städer runt om i världen. Paketet innehåller också andra användbara saker för resan såsom passfodral, ögonmask och en reseguide från WESC, hörlurar från Sennheiser samt ett extrahjul till skateboarden från Stereo Skateboards. För att utnyttja väntan på flyget, bussen eller tåget, eller för att ge användaren tillgång till sin favoritmusik på stranden kommer Nokia 3250 WESC Limited Edition även att vara färdigladdad med 40 låtar. ”WESC är en spännande partner och det är oerhört inspirerande att jobba tillsammans med dem. Att vi valde Nokia 3250 som vårt första samarbetsprojekt beror på att det är en fantastisk mobiltelefon. Den har verkligen allt som behövs för resan – mp3-spelare med stöd för minneskort på upp till 1 GB och en bra kamera. Med specialutgåvans extrautrustning och det faktum att den är fylld med en massa musik från början gör den till en perfekt resepartner”, säger Johan Rosenlind, chef för underhållning, Nokia Multimedia Norden. ”WESC har blivit tillfrågade om att samarbeta av flera mobiltelefonföretag, men Nokia är det mest intressanta och har verkligen varit öppna för våra idéer. Framförallt så har vi diskuterat otroligt intressanta idéer för framtiden där vi gemensamt kan erbjuda vår värld till vakna människor”, säger Greger Hagelin, VD för WESC. Utrustad med MP3-spelare Genom att vrida knappsatsen på Nokia 3250 180 grader, kan användaren lätt byta mellan musikkontrollerna och telefonknapparna. Musikspelaren i Nokia 3250 stödjer flertalet digitala musikformat såsom MP3, WMA, M4A och AAC, vilket gör det enkelt att ladda ner och överföra musik. Låtar kan även laddas ned ”over-the-air”, var som helst, när som helst och användas som ringsignaler. Nokia 3250 stöder microSD minneskort upp till 1 GB och har därmed en lagringskapacitet för cirka 750 låtar. Genom att använda mjukvaran Nokia Audio Manager, kan användaren konvertera sina CD-skivor till digitala musikfiler och enkelt föra över sin musiksamling och sina spellistor direkt från datorn. Hörlurar kan kopplas till Nokia 3250 via en 3.5 mm-koppling som medföljer. Nokia 3250 är speciellt designad för musik och är därmed den första mobiltelefonen på marknaden med varumärket XpressMusic. Öviga funktioner Nokia 3250 har en 2-megapixel kamera som aktiveras genom att telefonens knappsats vrids 90 grader. Genom några enkla knapptryck kan bilder skickas via MMS eller skrivas ut på en kompatibel skrivare via trådlös Bluetooth-teknik. Nokia 3250 WESC Limited Edition beräknas kosta 3 990 kronor i butik och kommer att finnas till försäljning i utvalda butiker i Stockholm, Göteborg, Malmö, Köpenhamn, Oslo, New York, London och Tokyo från och med 31 mars. Bilder på Nokia 3250 WESC Limited Edition finns på: www.nokiawesc.com Om Nokia Nokia är världsledare inom mobil kommunikation och driver tillväxten inom den mobila marknaden i stort. Nokia hjälper människor att kommunicera med varandra och få tillgång till den information de behöver genom användarvänliga och innovativa produkter som mobiltelefoner, terminaler och lösningar för bildkommunikation, spel, media, företagslösningar. Nokia erbjuder utrustning, lösningar och tjänster för mobiloperatörer samt andra affärsverksamheter. www.nokia.com WESC - WeAretheSuperlativeConspiracy© WESC is a street fashion company who targets intellectual slackers. WeAretheSuperlativeConspiracy symbolizes what WESC as a brand and company represents: a group, a family of good and competent people working toward the same ideal. www.wesc.com För ytterligare information vänligen kontakta: Johan Rosenlind, chef för underhållning, Nokia Multimedia Norden, mobil: +46 709 93 83 13 Anna Svensson, Informationschef, Nokia Skandinavien, mobil: +46 709 93 85 05 Greger Hagelin, VD, WESC, mobil: + 46 707 13 03 31 Pelle Jansson, PR/Media Relations, WESC, mobil: + 46 707 13 03 69