Microsoft Sverige AB

Nokia Ovi Butik nu tillgänglig på svenska

Pressmeddelande   •   Dec 07, 2009 10:31 CET

Sedan Nokias butik för innehåll, Ovi Butik, öppnade i slutet av maj har svenska användare använt en engelskspråkig version. Nu är tjänsten klar på svenska och samtidigt blir det också möjligt att betala för sina inköp via operatör.

Med Ovi Butik kan användaren fylla mobiltelefonen med spännande personligt innehåll; från spel, videor och podcasts till produktivitetsverktyg och nättjänster. Butiken är fylld med både gratis- och betalinnehåll från globala såväl som lokala utvecklare. Exempelvis finns widgets för Aftonbladet, DN, SF Bio och Metro.  Du kan därmed få senaste nytt till startskärmen så att du hela tiden är uppdaterad. Även Eniro.se utvecklar widgets som kommer att finnas tillgängliga inom kort.

Ovi Butik fungerar på en rad av Nokias terminaler – hela vägen från enklare Series40-modeller som Nokia 6700 classic till mer avancerade underhållningsmobiler och affärsmobiler som Nokia N97 mini och Nokia E72.

– Med Ovi Butik kan användaren enkelt anpassa mobilen med roligt och smart innehåll efter personlig smak. Att tjänsten nu kommer på svenska och att man kan betala via operatör gör att vi kan erbjuda en bredare användarupplevelse med Ovi butik, säger Klas Ström, produktchef, Nokia Scandinavia.

I Sverige är betalning via operatör tillgängligt för kunder till Tele2, Telenor, 3 och Telia.

För att komma igång med att hämta ner innehåll och applikationer från Ovi Butik, gå till store.ovi.com i telefonens webbläsare.

Om Ovi Butik

Ovi Butik är en mediatjänst i utveckling som förenar Nokias existerande innehållstjänster i en “one-stop-shop” med både gratis- och betalinnhåll. Tusentals av innehållsindustrins största namn distribuerar innehåll, applikationer och spel sida vid sida med oberoende innehållsutvecklare på Ovi Butik. Innehållsutvecklare och applikationsutvecklare kan registrera sig och distribuera sitt innehåll genom Ovi Butik genom att besöka publish.ovi.com.

Om Nokia

Nokia är den världsledande aktören inom mobilitet och driver utvecklingen och tillväxten på det konvergerande Internet- och kommunikationsområdet. Nokia erbjuder ett brett utbud av mobila enheter och tjänster som ger människor upplevelser inom musik, navigation, video, tv, bild, spel och företagsmobilitet genom dessa enheter. Att skapa och utöka vårt tjänsteerbjudande när det gäller internettjänster för konsumenter och även lösningar för affärsanvändare är ett viktigt fokusområde för Nokia. Nokia tillhandahåller också utrustning, lösningar och tjänster på nätverksområdet genom Nokia Siemens Networks.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Klas Ström

Produktchef, Nokia Skandinavien