Microsoft Sverige AB

Nokia utökar sin portfolio av smartphones med två nya telefoner och en förnyad användarupplevelse

Pressmeddelande   •   Apr 12, 2011 10:16 CEST

Med Nokia E6 växer utbudet av business-telefoner och Nokia X7 är en ny underhållningsmobil för alla som gillar att spela spel. Både Nokia E6 och Nokia X7 använder den senaste uppdateringen av mjukvaran Symbian.

Nokia lanserar idag Nokia E6 och Nokia X7, två nya smartphones riktade mot områdena business och underhållning. De två nya telefonerna är de första från Nokia som innehåller den nya versionen av mjukvaran Symbian, med uppdaterade ikoner och bättre användarupplevelse genom exempelvis förbättrat textverktyg, en snabbare webbläsare och uppfräschade Ovi Kartor.

Vi stärker nu ytterligare Nokias utbud av smartphones med dessa två nya telefoner. Båda produkterna erbjuder en snyggare och mer intuitiv användarupplevelse som snart kommer att finnas tillgänglig för flera av våra senaste Symbian-mobiler, säger Klas Ström, Head of Portfolio, Nordic.  – Med dessa och ytterligare Symbian-mobiler och uppdateringar på väg, håller vi våra befintliga kunder engagerade, samtidigt som vi lockar nya användare, fortsätter Klas Ström.

Som uppföljare till de populära mobilerna Nokia E71 och Nokia E72, är Nokia E6 en smidig businesstelefon med fullt QWERTY-tangentbord och med en högupplöst pekskärm. Designen bygger på förstklassiga material som glas och rostfritt stål, som ger en kompakt storlek som gör telefonen lätt att hantera. Nokia E6 erbjuder exceptionell batteritid samt Microsoft Exchange, Microsoft Communicator Mobile och Microsoft Sharepoint.

Nokia X7 är en smartphone som fokuserar på underhållning. Med sin 4-tums display är den idealisk för spelande, och bilder tas med kameran på 8 Megapixel och video i HD-kvalitet. Designen är distinkt, materialet består även här av glas och rostfritt stål – vilket ger en solid och hållbar känsla. Nokia X7 är vid leverans laddad med de populära HD-spelen Galaxy on fire och Asphalt 5.

Dessa nya smartphones är också de första att innehålla en komplett uppdatering av operativsystemet Symbian. Denna uppdatering erbjuder en rad olika förstärkningar för användarupplevelsen, inklusive nya snygga ikoner, förbättrat textverktyg, en snabbare webbläsare och en förnyad applikation av Ovi Kartor med bättre sökfunktioner och information om lokaltrafik. Den uppdaterade mjukvaran erbjuder även en rad nya funktioner riktade specifikt mot business-segmentet, inklusive förbättrad säkerhet i form av kryptering samt nya e-postfunktioner såsom möteshantering.

De närmaste månaderna kommer den nya uppdateringen, som fått smeknamnet Symbian Anna, också att finnas som standard i Nokia N8, Nokia E7, Nokia C6 och Nokia C7. Även befintliga ägare av dessa telefoner kommer de närmaste månaderna att kunna ladda ner den nya mjukvaran.

Nokia X7 beräknas kosta cirka 3500 SEK och Nokia E6 beräknas kosta 3000 SEK, innan skatter och subventioner. Båda modellerna beräknas börja säljas i juni.

För mer detaljer om Nokia X7 OCH Nokia E6, vänligen besök:

Om Nokia
Nokia strävar efter att föra människor närmare varandra. Vi kombinerar avancerad teknologi med personanpassade tjänster som gör det möjligt för människor att vara nära det som betyder mest för dem. Varje dag kommunicerar mer än 1,3 miljarder människor med varandra med en mobiltelefon, smartphone eller mobil dator från Nokia. Nokia integrerar idag sina produkter med företagets innovativa tjänster genom Ovi (www.ovi.com). Det handlar om tjänster inom musik, kartor, applikationer, e-post med mera. Nokias NAVTEQ är en ledare när det gäller digitala kart- och navigationstjänster och Nokia Siemens Networks erbjuder utrustning, tjänster och lösningar för kommunikationsnätverk över hela världen.