Nokian Tyres

Nokian Forest King F2 - bandgrepp för krävande skogsarbeten

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2013 10:43 CET

I utvecklingen av Nya Nokian Forest King F2 har speciell uppmärksamhet lagts på köregenskaperna med band. Nokian Forest King F2 ger garanterat bättre bandgrepp i krävande skogsarbeten.

− Nokian Forest King F2 har fler kontaktpunkter för bandet, vilket gör att det håller sig rakt på däcket. Greppet mellan däcket och bandet har förbättrats genom att öka antalet raka ribbor och spår mitt på däcket. Det här nya mönstret tillsammans med utformningen av skuldrorna ökar stödet för bandet som håller sig väl på plats, berättar Jarkko Heinämäki, produktchef för skogsmaskinsdäck på Nokian Heavy Tyres.

Tack vare mönstret, som ger ett bra grepp för bandet, behöver det inte spännas för hårt, vilket minskar påfrestningarna på däck och band. Speciellt i besvärliga förhållanden minskar det risken för däck- och bandskador. Skyddet mot stickskador har förbättrats ytterligare genom att förstärka skuldrorna.

Helt ny dimension för skogsmaskiner

Den första produkten i produktfamiljen Nokian Forest King F2 är samtidigt en helt ny dimension för skogsmaskiner, 780/50-28.5. Fälgdiametern har ökats till 28.5 tum för att kunna motsvara de större dragkrafter som skogsmaskinerna skapar och för att hindra att däcket slirar på fälgen. Däckets större diameter möjliggör större bärighet utan att behöva öka lufttrycket, vilket förbättrar köregenskaperna i terräng. Den nya däckdimensionen är en driftsäker lösning för stora skogsmaskiner som väger över 20 ton.

·  Utmärkt bandgrepp

·  Bättre skydd mot stickskador

·  Helt ny dimension 780/50-28.5 PR 24 för de största skogsmaskinerna

Marknadsledare och föregångare på skogsmaskinsdäck

Nokian Heavy Tyres är marknadsledare på skogsmaskinsdäck i världen. Företaget har utvecklat specialdäck för skogsmaskiner som arbetar enligt kortvirkesmetoden (utvecklad i Norden) sedan 1960 talet. I sortimentet finns skogsmaskinsdäck både till Cut To Length (CTL) maskiner (kortvirkesmetoden) och till Full Tree (FT) maskiner som avverkar på hellängd, exempel skidders. Välbekanta topprodukter är bland annat Nokian Forest Rider, ett avancerat skogsmaskinsdäck, och det mycket driftsäkra Nokian Forest King F. I sortimentet finns även däck för traktorer som delvis eller enbart arbetar i skogen. Produkterna är välkända för sin mycket höga kvalitet som ger många effektiva drifttimmar och funktion i varierande skogsarbeten.

Gemensamt för alla produkterna är de innovativa lösningarna, kvalitet, och slitstyrka som är ett resultat av utvecklingsarbetet som sker i nära samarbete med kunderna. Nokian Heavy Tyres är välkänt för sin professionalism, flexibilitet och mycket goda service.

Föregångare i miljöfrågor

Bland däcktillverkare är Nokian Heavy Tyres föregångare även i miljöfrågor. Som första däcktillverkare i världen slutade företaget att använda skadliga oljor i tillverkningen av däck och började enbart använda renade oljor.

Miljövänlighet är en central fråga för produktutvecklingen. Specialdäckens gummiblandningar, slitbanor och konstruktioner tål hårt slitage, vilket ger många drifttimmar och funktionalitet. De lätt rullande däcken minskar bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen. En utmaning för produktutvecklingen är att ständigt minska stötar och vibrationer samt däckljud.

Nokian Heavy Tyres AB tillhör i koncernen Nokian Tyres plc. I företagets sortiment finns skogsmaskinsdäck, specialdäck för lantbruk och däck för olika arbetsmaskiner, som bland annat arbetar i hamnar, terminaler, gruvor, entreprenad och på vägarbeten.

BILD: www.nokiantyres.com/NokianForestKingF2

Mer information:

Nokian Heavy Tyres

Jarkko Heinämäki

Produktchef, skogsmaskinsdäck

jarkko.heinamaki@nokiantyres.com

+ 358 10 401 8548

Teemu Vainionpää

Produktchef utbudsutvecklingen

teemu.vainionpaa@nokiantyres.com

Nokian Däck AB

Mats Fahlgren