WIL Info

Nokian Forest Rider skogsmaskinsdäckfamilj får tillökning

Pressmeddelande   •   Sep 13, 2010 12:37 CEST

Skogsmaskinsdäckfamiljen Nokian Forest Rider med komfortabla köregenskaper och utmärkta dragegenskaper får två nya dimensioner, särskilt utvecklade för skogsmaskiner som arbetar enligt kortvirkesmetoden (cut-to-length).

Den nya dimensionen 600/50R24.5 passar särskilt som boggidäck till mindre maskiner. Den större dimensionen 710/70R34 passar bland annat till skördare och skotare med sex hjul. Försäljningen av de två nya dimensionerna börja i slutet av året.

– Däckets robusta radialkonstruktion ger bred markkontakt, vilket ger mycket bra grepp och känsliga, komfortabla köregenskaper. Jämfört med traditionella diagonaldäck har Nokian Forest Rider 12 procent bättre framkomlighet och fem procent bättre rullmotstånd. Tack vare det låga rullmotståndet blir även bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen lägre, säger Martti Päivinen, produktutvecklingschef på Nokian Heavy Tyres.

Tack vare den bredare markkontakten har Nokian Forest Rider lägre marktryck än diagonaldäck, vilket gör att däcket inte sjunker ner i mjuk terräng. Däcket är skonsam både för den känsliga skogsterrängen och för föraren. Däcket dämpar stötar och vibrationer väl samt ger mer komfort under långa arbetsdagar i skogen.

Patenterad sidoförstärkning garanterar slitstyrkan

Nokian Forest Rider är branschens första funktionella skogsmaskinsdäck med radialkonstruktion. Efter noggrant utvecklingsarbete lanserades däcket år 2006. Tusentals skogsmaskinsentreprenörer världen över har övertygats om däckets specialegenskaper och pålitlighet.

Nokian Forest Rider är lika slitstarkt som världens slitstarkaste diagonaldäck (stommens slitstyrka 20 PR), som till exempel Nokian Forest King F. Däcket har en robust konstruktion och patenterad sidoförstärkning som ger effektivt skydd mot stick- och skärskador.

Det optimerade ribbmönstret ger däcket mycket goda rensningsegenskaper och är skonsam mot mjuk terräng. Det stabila däcket håller maskinen säkert på plats under lastning.

Nokian Forest Rider rullar lätt och ger mycket goda dragegenskaper även i svåra förhållanden där det inte är möjligt att använda band eller kedjor. Vid behov kan däcket även effektivt användas med band.

Alla dimensioner utan innerslang

Nokian Forest Rider passar till skogsmaskiner som arbetar enligt kortvirkesmetoden och till stora traktorer. Däcket har tubeless-konstruktion (TL=tubeless=utan innerslang). Detta ger skogsmaskinsentreprenören mer effektiva drifttimmar när eventuella skador på innerslangen inte stoppar arbetet. Tubeless montering kräver även användning av tubeless-fälg.

Sortiment av Nokian Forest Rider skogsmaskinsdäck för CTL-maskiner:

650/45R24.5
600/50R24.5 nytt
600/55R26.5
710/45R26.5
800/50R26.5
600/65R34
710/55R34
710/70R34 nytt

Nokian Forest Rider – komfort och rejäla dragegenskaper

Bred markkontakt ger utmärkt framkomlighet och är skonsam mot terrängen

Radialkonstruktion ger komfortabla köregenskaper och minimerar stötar och vibrationer