Nokian Tyres

​Nokian Heavy Tyres lanserar nytt Nokian Hakkapeliitta Loader vinterdäck för hjullastare

Pressmeddelande   •   Feb 26, 2016 08:45 CET

Nokian Heavy Tyres breddar vinterdäcksortimentet med Nokian Hakkapeliitta Loader för hjullastare. Detta helt nya specialdäck för hjullastare är avsett för vinteranvändning när kunder behöver referensnivå för grepp på snö och is. Vanliga användningsområden är flygplatser samt inom vinterväghållning och kommunal snöröjning. Nokian Hakkapeliitta Loader finns i tre dimensioner, 17.5R25, 20.5R25 och 23.5R25.

- Den här produkten har alla de egenskaper som behövs för vinteranvändning när man vill uppnå maximalt grepp och största möjliga effektivitet vid professionellt arbete. Vår målsättning var samtidigt att inte glömma sommaranvändningen. Däcket är designat utan kompromisser när det gäller hållbarheten på sommaren, sammanfattar Matti Kaunisto, produktchef hos Nokian Heavy Tyres.

Topprestation på is och snö

Nokian Heavy Tyres utökade sitt breda utbud av vinterdäck till att omfatta traktorer när Nokian Hakkapeliitta TRI lanserades våren 2014. Nokian Hakkapeliitta Loader breddar nu urvalet till att även omfatta hjullastare. Diagonala lameller ger mönster på klackarna och detta ökar antalet kanter som greppar tag i vägbanan och längsgående grepp och sidogrepp förbättras. Världens nordligaste däcktillverkare var först med att introducera däck med mönsterklackar för tunga maskiner.

-Här, långt ovanför norra polcirkeln, behöver vi rejäla vinterdäck till väghållningen säger Ari Räisänen, som kör en av testmaskinerna för Nokian Hakkapeliitta Loader.

I Kolari, en stad i norra Lappland i Finland, utför man snöröjning åt olika kunder på entreprenad.

-Vi kör kontinuerligt i cirka 6 månader under snöröjningssäsongen och under den här perioden ligger arbetstiden i genomsnitt på cirka 12 timmar per dag. Jag måste säga att jag är imponerad av greppet hos nya Nokian Hakkapeliitta Loader. Detta underlättar mitt arbete rejält för jag kan lita på däcken och koncentrera mig på andra saker, säger Räisänen.

Nokian Hakkapeliitta Loader – egenskaper

Nokian Hakkapeliitta Loader har ett unikt, öppet slitbanemönster med lameller för maximalt grepp och självrensning. Detta aggressiva slitbanemönster• skapar referensnivå för grepp i så väl sidled som i dragriktningen. Ny slitbanegummiblandning tillsammans med extra gummi i mönsterytan ger fler arbetstimmar och förbättrar greppnivån. Slitbanemönstret är asymmetriskt och har förmarkerade dubbpositioner. Nokian Hakkapeliitta Loader finns i tre dimensioner.

Bästa valet i extrema förhållanden

Nokian Tyres är världens nordligaste däcktillverkare. Företaget utvecklade och tillverkade världens första vinterdäck för vinterkylan 1934. Två år senare såg Nokian Hakkapeliitta dagens ljus under den nordiska vintern, och är redan en legend överallt där man har ordentliga vinterförhållanden. De unika innovationerna har gjort att Hakkapeliittas vunnit tidningsundersökningar år efter år och årtionde efter årtionde.

Hos Nokian Tyres har noggrann testning och utveckling varit vägledande när det gäller säkrare och miljövänligare däck, ända från starten. Långt ovanför norra polcirkeln har Nokian Tyres sitt enormt stora Ivalo Testing Center, även känt som ”White Hell”, med en yta på över 700 hektar. Där testasVinterdäck i extrema förhållanden, dygnet runt.

Företaget är den enda däcktillverkaren i världen som fokuserar på produkter och tjänster som främjar säker transport i nordiska förhållanden. De innovativa däcken för personbilar, lastbilar och tunga maskiner marknadsförs framför allt i områden med snö, skogar och krävande körförhållanden tack vare skiftande årstider.

Nokian Hakkapeliitta Loader

Se videor och läs mer om Hakkapeliitta Loader

www.nokiantyres.com/hakkapeliittaloader

Actionbilder – detnya världsrekordet för snabbaste traktornwww.nokiantyres.com/hakkapeliittaloader_photos