Nokian Tyres

Nokian Noktop Hakkapeliitta F släpvagnsdäck ger utmärkt grepp på alla vinterväglag

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2012 12:50 CEST

Nokian Tyres lanserar marknadens första vinterregummering för breda släpvagnsdäck, Nokian Noktop Hakkapeliitta F. Den nya regummeringen med mycket bra slitstyrka ger en äkta Hakkapeliitta grepp och har särskilt utvecklats för däck i dimensionen 445/45R19.5.

Nokian Noktop Hakkapeliitta F passar utmärkt till låga släpvagnar som körs i krävande nordiska förhållanden. Den av Nokian Tyres utvecklade lamelleringstekniken Spiral Sipe System ger däcket mycket bra grepp i alla förhållanden.

− Regummeringens täta mönster med längsgående zig-zag spår har många skarpa kanter som biter sig fast på alla underlag. De breda spåren ger mycket goda rensningsegenskaper, vilket gör att snö och slask inte fastnar i spåren. Detta förbättrar greppet ytterligare, berättar Teppo Siltanen, produktutvecklingschef på Nokian Tyres lastbilsdäck.

Bränslesnål och miljövänlig

Basen för Nokian Noktop Hakkapeliitta F är den täta lamelleringen som minskar risken för ojämnt slitage som är vanligt för klackmönstrade däck. Slitaget minskar, vilket ger fler mil.

Gummiblandningen som Nokian Tyres har utvecklat ger mycket bra väggrepp och slitstyrka. Gummiblandningen minskar även rullmotståndet och värmeutvecklingen, vilket minskar bränslekostnaderna.

Nokian Noktop Hakkapeliitta F regummering är även miljövänlig. Som alla Nokian Hakkapeliitta däck tillverkas även Noktop Hakkapeliitta F helt utan högaromatiska oljor. Även det låga rullmotståndet är miljövänligt då bränsleförbrukningen och därmed koldioxidutsläppen minskar. Dessutom är regummeringen av däck miljövänligt i sig eftersom den sparar både energi och råvaror, vilket i sin tur minskar koldioxidutsläppen.

Slitage- och vinterslitagevarnare ökar säkerheten

Den nya regummeringen har slitagevarnaren DSI (Driving Safety Indicator) som Nokian Tyres har patenterat. DSI gör det enkelt att kolla mönsterdjupet, vilket ökar säkerheten ytterligare. Procenttalen på mitten av däcket anger det kvarstående mönsterdjupet och siffrorna försvinner när däcket slits.

Regummeringen har även vinterslitagevarnaren WSI (Winter Safety Indicator). Så länge snöflingamärket är synligt ger däcket säkert vintergrepp. När det försvinner kan däcket ändå utmärkt användas på sommarväglag.

Slitstarka Nokian Noktop regummeringar

Nokian Tyres är Nordens största tillverkare av regummeringsmaterial. Sortimentet av Nokian Noktop regummeringar är utvecklade för krävande förhållanden och säkerheten är den viktigaste utgångspunkten för produktutvecklingen. Nokian Tyres är världens nordligaste däcktillverkare och produktutvecklingen har en gedigen kompetens om vinterförhållanden. Alla Nokian Noktop produkter testas och kontrolleras noga. Resultatet är mycket slitstarka och lättrullande regummeringar som sparar bränsle och som tål hårt slitage utan problem.

Bild: www.nokiantyres.com/NoktopHakkapeliittaF

Mer information:

Teppo Siltanen, produktutvecklingschef, lastbilsdäck, tel. +358 10 401 7709, teppo.siltanen@nokiantyres.com

Ari Maunula, Business Manager, lastbilsdäck, tel. +358 10 401 7521, ari.maunula@nokiantyres.com

Robert, Odén, produktchef, Nokian Däck AB, tel. 08-474 7444; Robert.Oden@nokiantyres.com

www.nokiantyres.se

www.facebook.com/nokiantyressverige | www.youtube.com/NokianTyresCom

Som enda däcktillverkaren i världen koncentrerar sig Nokian Tyres på produkter och tjänster för säker bilkörning i nordiska förhållanden. Innovativa däck för person- och lastbilar samt tunga arbetsfordon marknadsförs huvudsakligen i områden där det finns snö och skogar samt krävande körförhållanden på grund av olika årstider. Nokian Tyres utvecklar produkter där målet är den hållbara säkerheten och miljövänlighet under däckets hela livscykel. Nokian Tyres äger däckkedjan Vianor med över 910 anläggningar i 23 länder. Nokian Tyres omsättning uppgick till cirka 1 456 miljoner euro år 2011 och antalet anställda är nästan 4 000. Nokian Tyres aktie noteras på NASDAQ OMX i Helsingfors. Mer information finns på www.nokiantyres.com