Nokian Tyres

Nokian Tyres har publicerat sin hållbarhetsredovisning

Pressmeddelande   •   Jun 12, 2013 14:21 CEST

Nokian Tyres har publicerat sin hållbarhetsredovisning

Nokian Tyres har publicerat sin första hållbarhetsredovisning som har gjorts enligt GRI:s (Global Reporting Initiative) tillämpningsnivåer. Redovisningen beskriver koncernens mål för hållbarhet, planer, genomförda åtgärder och resultat för år 2012. Mer perspektiv i redovisningen har även skapats genom att belysa Nokian Tyres verksamhet under de närmaste åren.

− Jag är mycket nöjd med att vi utvidgade vår omfattande miljöredovisning till en hållbarhetsredovisning enligt GRI:s tillämpningsmetoder. Den ökar ytterligare transparensen och öppenheten i vår verksamhet samt erbjuder goda möjligheter att följa vår verksamhet och ger möjlighet att kunna se hur saker som vi har genomfört påverkar vår omvärld, berättar vd Kim Gran.

Nokian Tyres var den första däcktillverkaren i världen som slutade använda högaromatiska HA-oljor i sin egen produktion. Nokian Tyres är en ansvarsfull föregångare när det gäller miljöfrågor inom däckbranschen. I hållbarhetsredovisningen rapporteras även mycket omfattande om saker som berör produktansvar och där uppmärksammas även hur produkterna påverkar sin omvärld under hela deras livscykel.

Andelen däck med lågt rullmotstånd och bra våtgrepp i produktsortimentet, samt framgångarna i tidningarnas däcktester, är nya indikatorer som inte tidigare har uppmärksammats i bolagets miljöredovisningar. År 2012 var andelen däck med lågt rullmotstånd, vilket minskar bränsleförbrukningen, 44 procent av sortimentet. 88 procent av Nokian Tyres sommardäckprodukter tillhör i kategorin mycket bra våtgrepp. Nokian däck hade mycket goda testframgångar i tidningarnas oberoende däcktester under säsongen 2011-2012: testvinnare i över hälften av alla tester. I redovisningen rapporteras omfattande även om medarbetarnas trivsel och kompetensutveckling.

− Utvecklingen av våra hållbarhetsaspekter och verksamheter är viktigt för oss. Jag är övertygad om att vi kan vara framgångsrika och kan utveckla vår verksamhet hållbart trots det utmanande internationella marknadsläget. Lönsam tillväxt ger framgångar och ekonomiska vinster för vårt företag, vilket i sin tur ökar trivseln bland alla grupper, från investerade till medarbetare, sammanfattar Kim Gran.

Hållbarhetsredovisningen har publicerats på engelska och finns på adressen www.nokiantyres.com/corporate-sustainability-reports.

Nokian Tyres fabrik i Nokia är sedan år 1997 certifierad enligt EU:s Eco Management and Audit Scheme (EMAS). Bolaget har mångsidigt rapporterat om koncernens miljöåtaganden i regelbundna miljörapporter som har publicerats enligt EMAS-program. Den nya mer omfattande hållbarhetsredovisningen ersätter den tidigare EMAS-miljörapporten.

Nokian Tyres plc

Antti-Jussi Tähtinen

Marknads- och kommunikationsdirektör

Som enda däcktillverkaren i världen koncentrerar sig Nokian Tyres på produkter och tjänster för säker bilkörning i nordiska förhållanden. Innovativa däck för person- och lastbilar samt tunga arbetsfordon marknadsförs huvudsakligen i områden där det finns snö och skogar samt krävande körförhållanden på grund av olika årstider. Nokian Tyres utvecklar produkter där målet är den hållbara säkerheten och miljövänlighet under däckets hela livscykel. Nokian Tyres äger däckkedjan Vianor med 1 037 anläggningar i 26 länder. Nokian Tyres omsättning uppgick till cirka 1 612 miljoner euro år 2012 och antalet anställda är över 4 000. Nokian Tyres aktie noteras på NASDAQ OMX i Helsingfors. Mer information finns på www.nokiantyres.com