Nokian Tyres

Nokian Tyres inleder marknadssamarbete med Internationella orienteringsförbundet och eventarrangören Tough Mudde

Pressmeddelande   •   Sep 04, 2014 08:54 CEST

Nokian Tyres ha gjort ett tre år långt samarbetsavtal med Internationella orienteringsförbundet. Avtalet garanterar Nokian Tyres omfattande synlighet i samband med VM i orientering och World Cup i orientering som båda arrangeras årligen. Åren 2016 och 2017 är Nokian Tyres dessutom namnsponsor i VM, vilket ökar företagets synlighet i TV, webbtjänster och i sociala medier.

− Nokian Tyres passar utmärkt som vår samarbetspartner eftersom företaget i sin produktutveckling betonar faktorer som kontroll över utmanande förhållanden och gröna värden, vilka även är viktiga saker för orienterare. Vi är verkligen nöjda med avtalet som sträcker sig till slutet av år 2017. Avtalet stödjer våra mål att använda VM i orientering som vårt främsta marknadsföringsmedel, säger Barbro Rönnberg, generalsekreterare på Internationella orienteringsförbundet.

Nokian Tyres inleder även samarbete med eventarrangören Tough Mudder. Avtalet gäller främst Centraleuropa och sträcker sig till slutet av år 2015. Samarbetet kommer att bli synlig på många sätt i Nokian Tyres marknadsföring i Europa. Tough Mudder har sedan år 2010 arrangerat över 100 arrangemang med totalt närmare två miljoner deltagare som har klarat av en bana som kräver deltagarna fysisk och psykisk styrka, uthållighet och ett nära gruppsamarbete.

− Nokian Tyres varumärke och Tough Mudder uttrycker samma mentalitet: att klara sig i ovanligt krävande förhållanden med hjälp av intelligens och ihärdig kampanda. Samarbetet symboliserar på ett bra sätt våra nya mycket slitstarka SUV-däck, berättar Antti-Jussi Tähtinen, marknads- och kommunikationsdirektör på Nokian Tyres.

Nokian Tyres är marknadsledare i Norden och Ryssland när det gäller företagets kärnproduktgrupper och växer starkt på marknaderna i Centraleuropa och Nordamerika. Det mest kända varumärket för uppfinnaren av vinterdäcket är Nokian Hakkapeliitta som har dominerat oberoende tidningstester i decennier.

Länkar: www.orienteering.org, www.toughmudder.de, www.toughmudder.co.uk

Video: Nokian summer tyres – Testing at the extremeshttp://youtu.be/6kT0wLEOxY4

Video: Nokian Tyres – Världsrekord på iskörning

Nokian Tyres – Världens nordligaste däcktillverkare och uppfinnaren av vinterdäcket