Sveriges Konsumenter

Nominera till årets konsumentpris

Pressmeddelande   •   Aug 20, 2012 09:14 CEST

Sveriges Konsumenter och Råd & Rön delar varje år ut Blåslampan – Sveriges enda konsumentpris. Det går till en person, verksamhet eller organisation som gjort viktiga insatser för att öka konsumentmakten. Du kan avgöra vem som vinner priset! Den 10 oktober delas priset till årets vinnare i samband med seminariet med titeln ”Lämnar politikerna konsumenterna i sticket?”.

För tionde året delas priset ut och tidigare vinnare har bland annat varit författaren Katarina Johansson, författaren och journalisten Mats-Eric Nilsson, Camilla Sparring (initiativtagare till Matupprorer), europaparlamentariker Isabella Lövin, KRAV och Fairtrade/Rättvisemärkt.

Konsumentpriset Blåslampan har symbolen av en blåslampa, eftersom det är tänkt att pristagarens insatser har satt fart på utvecklingen. Tanken med priset är att belöna, att uppmärksamma viktiga insatser och att inspirera andra att arbeta med och driva konsumentfrågor. Vinnaren får 10 000 kronor, en graverad antik blåslampa, ett diplom och en prenumeration på Råd & Rön.

Priset delas ut onsdagen den 10 oktober i Bryggarsalen vid Odenplan i Stockholm. Det sker i samband med ett avslutande mingel av ett seminarium om faror som konsumenterna möter i vardagen, som kemikalier, gifter och finansiella bluffar.

Nominera ditt bidrag med en motivering på konsumentpriset@sverigeskonsumenter.se.
Du kan även skicka den per post till Sveriges Konsumenter, Box 38001, 100 64 Stockholm.

Vinnaren av Konsumentpriset 2012 utses av följande jury:

• Alice Bah Kuhnke, hållbarhetschef ÅF
  • Katarina Johansson, författare och 2011 års pristagare
  • Stefan Edman, miljöprofil och författare
  • Sverker Olofsson, journalist och programledare
  • Annika Wilow Sundh, ordförande Konsumentvägledarnas förening
  • Örjan Brinkman, ordförande Sveriges Konsumenter och Råd & Rön

Sveriges Konsumenter är en oberoende, partipolitiskt obunden paraplyorganisation med 25 medlemsorganisationer och enskilda medlemmar. Målet är ökad konsumentmakt och att politiker, näringsliv och myndigheter alltid ska ha konsumenternas bästa för ögonen. Sveriges Konsumenter arbetar med påverkan och opinionsbildning, både nationellt och internationellt, ger ut tidningen Råd & Rön och nyhetsbrevet KonsumentMakt.