Exportrådet

Nominerade företag till Stora Exportpriset 2009

Pressmeddelande   •   Apr 07, 2009 09:12 CEST

Utmärkelsen Stora Exportpriset delas ut av Exportrådet till ett svenskt företag som haft stor framgång i sin export de senaste åren. H.M. Konungen är prisutdelare när vinnaren presenteras på Stora Exportdagen på Cirkus i Stockholm den 12 maj 2009.

Följande företag är nominerade till Stora Exportpriset 2009:

Almondy AB, Göteborg www.almondy.com. Med mandelbottnar som grund erbjuder Almondy tårtor för en internationell marknad. Almondy har fått försäljningsframgångar på en rad marknader med god lönsamhet.

Axis Communications AB, Lund www.alxis.com. Axis utvecklar och marknadsför digitala övervakningskameror i huvudsak för professionella säkerhetsinstallationer. Axis är globalt marknadsledande och den drivande kraften i skiftet från analog till digital övervakning.

Odd Molly AB, Stockholm www.oddmolly.com. Odd Molly designar, marknadsför och säljer mode för kvinnor världen över. Med en genomtänkt positionering i en bransch som präglas av stenhård konkurrens har Odd Molly på mycket kort tid fått stora framgångar på en rad marknader.

Swedish Orphan International Holding AB, Stockholm www.swedishorphan.com. Swedish Orphan utvecklar, marknadsför och distribuerar särläkemedel, dvs läkemedel till patienter med sällsynta och livshotande sjukdomar. Med en genomtänkt affärsmodell har Swedish Orphan byggt upp en stark position på en marknad som tidigare negligerats av de flesta läkemedelsbolag.

Tobii Technology AB, Danderyd www.tobii.com. Tobii är världsledande med hård- och mjukvara för lösningar inom blickmätning och ögonstyrning. Att möjliggöra kommunikation för gravt handikappade och analys för att optimera webbplatser är två viktiga applikationer. På kort tid har Tobii byggt upp en stark position på området.

Väderstad-Verken AB, Väderstad www.vaderstad.com. Väderstad förser det moderna jordbruket med maskiner för jordbearbetning och sådd. En nära kontakt med slutkunderna och fokusering av företaget på att skapa ett effektivt koncept för den enskilda grödan har lagt grunden till stora försäljningsframgångar.

Utmärkelsen delas ut till ett svenskt företag som uppvisat en stark utveckling av sin export under de senaste åren med framgångar på flera marknader och som samtidigt uppvisar god lönsamhet och positiv utveckling av den svenska verksamheten. Ett av de sex nominerade företagen kommer att få utmärkelsen Stora Exportpriset den 12 maj på Stora Exportdagen på Cirkus i Stockholm .

Juryn består av: Ulf Berg vd Exportrådet, Börje Ekholm vd Investor AB, Björn Fjellsäter vd BoB Management, Mauro Gozzo chefekonom Exportrådet, Sven-Christer Nilsson styrelseordförande Ripasso och Nicolas Hassbjer vd HMS Industrial Networks.

Mer information om Stora Exportdagen den 12 maj finns på www.swedishtrade.se/storaexportdagen

___________________________________________________________________________

För ytterligare information kontakta:

Almondy, Marius Jerndahl, vd, tel 031-728 20 00

Axis, Margareta Lantz, manager corporate communications, tel 046-272 18 00

Odd Molly, Christina Tillman, vd, tel 522 28502, 0733-10 60 00

Swedish Orphan, Bo Jesper Hansen, vd, tel 08-412 98 00

Tobii Technology, John Elvesjö, marknads- och kommunikationschef, tel 08-663 69 90

Väderstad-Verken, Christina Stark, vd, tel 0142-820 00

Mauro Gozzo, chefekonom Exportrådet, tel 08-588 66035

Katinka Palmgren, kommunikationschef Exportrådet, tel 08-588661 64, 076-11211 23

Exportrådet är en resurs för alla svenska företag som vill göra internationella affärer. Vi har lång erfarenhet av internationell affärsutveckling och finns på plats i närmare 60 länder med 530 anställda. Exportrådet ägs av staten och näringslivet och omsätter cirka 550 miljoner kronor.

Detta pressmeddelande finns även på www.swedishtrade.se/press