RTS

Nominerade klara till Stora Turimsprisets regionfinal i Nyköping

Pressmeddelande   •   Sep 05, 2008 13:58 CEST

Grinda Wärdshus, Svenska Kulturpärlor och Kolmården har nominerats som kandidater till Stora Turismprisets regionfinal i Nyköping. Vinnaren, som kommer att koras den 22 september, går vidare som finalist till Stora Turismprisets riksfinal i Stockholm.

Stora Turismpriset delas årligen ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism med, Nutek som huvudman. Prissumman är 100 000 kr. Priset lyfter fram exempel på ”väl förrättat värv” i nya djärva projekt, men också långvarigt och framgångsrikt arbete inom turistnäringen.

Uttagningen av finalister sker via sex regionfinaler runt om i Sverige. Regionfinalen i Nyköping inkluderar nominerade för Stockholm, Södermanland, Östergötland, Gotland. Den regionala vinnaren går vidare till riksfinal där Stiftelsens styrelse utser den av de sex finalisterna som bäst lever upp till de satta kriterierna för Stora Turismpriset. Utdelningen av Stora Turismpriset 2008 sker i samband med Svenska Rese- och Turistgalan den 23 oktober i Stockholm.

Regionfinal Nyköping
Datum: Den 22 september
Tid: Klockan 14:00-16:00, Den regionala vinnaren koras.
Plats: Landshövdingens Residens, Stora torget 13, Nyköping
Jury: Den regionala juryn består av turistchefer i regionen tillsammans med forskare med koppling till turistnäringen, för inbjudan och juryinformation, se www.rts.se/nykoping.