RTS

Nominerade klara till Stora Turismprisets regionfinal i Halmstad

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2008 14:05 CEST

Konsthallen i Hishult, Havets Hus i Lysekil och Västergötlands Museum för utgrävningsprojektet i Varnhem har nominerats som kandidater till Stora Turismprisets regionfinal i Halmstad. Vinnaren, som kommer att koras den 18 september, går vidare som finalist till Stora Turismprisets riksfinal i Stockholm.

Stora Turismpriset delas årligen ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism med, Nutek som huvudman. Prissumman är 100 000 kr. Priset lyfter fram exempel på ”väl förrättat värv” i nya djärva projekt, men också långvarigt och framgångsrikt arbete inom turistnäringen.

Uttagningen av finalister sker via sex regionfinaler runt om i Sverige. Regionfinalen i Halmstad inkluderar nominerade för Jönköping, Halland, Västergötland. Den regionala vinnaren går vidare till riksfinal där Stiftelsens styrelse utser den av de sex finalisterna som bäst lever upp till de satta kriterierna för Stora Turismpriset. Utdelningen av Stora Turismpriset 2008 sker i samband med Svenska Rese- och Turistgalan den 23 oktober i Stockholm.

Regionfinal Halmstad
Datum: Den 18 september
Tid: Klockan 14:00-16:00, Den regionala vinnaren koras.
Plats: Landshövdingens Residens, Halmstads Slott
Jury: Den regionala juryn består av turistchefer i regionen tillsammans med forskare med koppling till turistnäringen.

För inbjudan och juryinformation, se www.rts.se/halmstad.