RTS

Nominerade klara till Stora Turismprisets regionfinal i Karlskrona

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2008 14:15 CEST

Företaget ”Upplev och Njut” med matvandringar, Ystad kommun för sin satsning på Wallander och Äpplemarknaden i Kivik har nominerats som kandidater till Stora Turismprisets regionfinal i Karlskrona. Vinnaren, som kommer att koras den 17 september, går vidare som finalist till Stora Turismprisets riksfinal i Stockholm.

Stora Turismpriset delas årligen ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism med, Nutek som huvudman. Prissumman är 100 000 kr. Priset lyfter fram exempel på ”väl förrättat värv” i nya djärva projekt, men också långvarigt och framgångsrikt arbete inom turistnäringen.

Uttagningen av finalister sker via sex regionfinaler runt om i Sverige. Regionfinalen i Karlskrona inkluderar nominerade för Skåne, Blekinge, Kronoberg och Kalmar. Den regionala vinnaren går vidare till riksfinal där Stiftelsens styrelse utser den av de sex finalisterna som bäst lever upp till de satta kriterierna för Stora Turismpriset. Utdelningen av Stora Turismpriset 2008 sker i samband med Svenska Rese- och Turistgalan den 23 oktober i Stockholm.

Regionfinal Karlskrona
Datum: Den 17 september
Tid: Klockan 14:00-16:00, Den regionala vinnaren koras.
Plats: Landshövdingens Residens, Vallgatan 2, Karlskrona
Jury: Den regionala juryn består av turistchefer i regionen tillsammans med forskare med koppling till turistnäringen.

För inbjudan och juryinformation, se www.rts.se/karlskrona