RTS

Nominerade klara till Stora Turismprisets regionfinal i Västerås

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2008 14:11 CEST

I de tre rutorna nedan fyller du i nyhetens innehåll. Texten i rutan nedan är den text som kommer att skrivas överallt där nyheten presenteras. Om texten i rutan nedan börjar med PRESSMEDDELANDE: så kommer nyheten att registreras som ett pressmeddelande. De övriga två rutorna är titeln och innehållet som man får se om man väljer att klicka på nyheten.Pressmeddelande: Nominerade klara till Stora Turismprisets regionfinal i Västerås

Skogens Konung, Fortum Ski tunnel i Torsby och Klässbols Linneväveri har nominerats som kandidater till Stora Turismprisets regionfinal i Västerås. Vinnaren, som kommer att koras den 23 september, går vidare som finalist till Stora Turismprisets riksfinal i Stockholm.

Stora Turismpriset delas årligen ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism med, Nutek som huvudman. Prissumman är 100 000 kr. Priset lyfter fram exempel på ”väl förrättat värv” i nya djärva projekt, men också långvarigt och framgångsrikt arbete inom turistnäringen.

Uttagningen av finalister sker via sex regionfinaler runt om i Sverige. Regionfinalen i Västerås inkluderar nominerade för Värmland, Örebro och Västmanland. Den regionala vinnaren går vidare till riksfinal där Stiftelsens styrelse utser den av de sex finalisterna som bäst lever upp till de satta kriterierna för Stora Turismpriset. Utdelningen av Stora Turismpriset 2008 sker i samband med Svenska Rese- och Turistgalan den 23 oktober i Stockholm.

Regionfinal Västerås
Datum: Den 23 september
Tid: Klockan 14:00-16:00, Den regionala vinnaren koras.
Plats: Landshövdingens Residens, Västerås Slott
Jury: Den regionala juryn består av turistchefer i regionen tillsammans med forskare med koppling till turistnäringen.

För inbjudan och juryinformation, se www.rts.se/vasteras.