RTS

Nominerade till Stora Turismprisets regionfinal i Umeå

Pressmeddelande   •   Sep 05, 2008 14:01 CEST

Piteå Havsbad, IKEA i Haparanda och Hotell Borgafjäll & Spa har nominerats som kandidater till Stora Turismprisets regionfinal i Umeå. Vinnaren, som kommer att koras den 24 september, går vidare som finalist till Stora Turismprisets riksfinal i Stockholm.

Stora Turismpriset delas årligen ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism med, Nutek som huvudman. Prissumman är 100 000 kr. Priset lyfter fram exempel på ”väl förrättat värv” i nya djärva projekt, men också långvarigt och framgångsrikt arbete inom turistnäringen.

Uttagningen av finalister sker via sex regionfinaler runt om i Sverige. Regionfinalen i Umeå inkluderar nominerade för Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland. Den regionala vinnaren går vidare till riksfinal där Stiftelsens styrelse utser den av de sex finalisterna som bäst lever upp till de satta kriterierna för Stora Turismpriset. Utdelningen av Stora Turismpriset 2008 sker i samband med Svenska Rese- och Turistgalan den 23 oktober i Stockholm.

Regionfinal Umeå
Datum: Den 24 september
Tid: Klockan 14:00-16:00, Den regionala vinnaren koras.
Plats: Landshövdingens Residens, Storgatan, Umeå
Jury: Roger Marjavaara, filosofie doktor, Kulturgeografiska institutionen, Umeå universitet, Göran Ericsson, professor, Institutionen för vilt, fisk och miljö, SLU Umeå, Hans Gelter, FD, Institutionen för musik och media, Luleå tekniska universitet, Sten-Anders Gustafsson, VD vid ALMI Företagspartner Nord, Yngve Bergkvist, VD Icehotel.

För inbjudan och program, se www.rts.se/umea.