Frisörföretagarna

Nomineringarna äntligen klara - Frisörer från hela landet till final i Årets Frisör 2009

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2009 13:41 CEST

Nu är nomineringarna äntligen klara inför korandet av Årets Frisör 2009 - och det ser ut att bli en tuff match. De nominerade bidragen till de fyra klasserna Årets Frisör Dam, Årets Frisör Herr, Årets Frisör Nykomling och Årets Frisör Avant Garde kommer från hela landet.

- Det är genomgående hög klass och stor spridning på bidragen, vilket också speglar Sverige som frisörland. Det är också kul att se att frisörer från hela landet har engagerat sig i tävlingen, säger Jean-Pierre Barda, juryordförande i Årets Frisör 2009.

Den 15 maj kom de sista ansökningarna in till Frisörföretagarnas årliga tävling Årets Frisör. Sedan dess har juryn haft fullt upp med att gå igenom alla bidrag och plocka ut nomineringarna i de fyra klasserna. Tre bidrag har nominerats i vardera kategorin Årets Frisör Dam, Årets Frisör Herr, Årets Frisör Avant Garde och Årets Frisör Nykomling. De slutgiltiga vinnarna offentliggörs på Årets Frisörgala 2009 på Berns Salonger i Stockholm den

4 september.

Bidragen till Årets frisör 2009 består av inskickade bilder med medföljande motivering. Bidragen har bedömts efter kriterier så som färg- och klippteknik och val av färger och frisyr. Motiveringen som frisören har gett till frisyrvalet har också stor vikt, och måste hänga ihop med frisyren.

- Det var över lag hög klass på årets bidrag och det var svårt att välja. Vi är dock väldigt nöjda med besluten och de som slutligen står som segrare kommer att vara värdiga sina titlar och den ära som kommer med dem, säger Jean-Pierre Barda juryordförande.

Stor spridning på årets bidrag

Årets frisör är en tävling för alla verksamma frisörer runtom i landet, från Haparanda till Smygehuk. Bland årets nomineringar finns frisörer från Skåne, Halland, Värmland och Stockholm.

- ­Vi tycker att det är väldigt roligt att det är så många bidrag från olika städer i Sverige, och tävlingen har bra spridning både när det gäller geografi och innehåll. I år har vi flest bidrag från södra Sverige, medan norrländska salongerna har hållit lägre profil än de brukar, säger Anna Thompson, pr- och marknadsansvarig på Frisörföretagarna.

Nominerade till Årets Frisör 2009 är:

Årets Frisör Dam Ort Företag Tfn

Elie Malki Stockholm No Limits By Ellie 073-9303405

Eva Strömblad Klågerup Synk 073-1823132

Sofia Geideby Stockholm Björn Axén 070-6333235

Årets Frisör Herr

Ida Carstens HelsingborgStudio Västra Sandgatan 070-9301167

Sara Ekström Varberg F.N.S070-3629226

Ola Johansson Karlstad Soda En Frisörsalong 073-9646486

Årets Frisör Nykomling

Sara Frii Nässjö Tittis Hårdesign076-2414977

Mimmi Welén Stockholm No Limits By Ellie076-8282713

Carolina NilssonStockholm No Limits By Ellie 073-7228744

Årets Frisör Avant garde

Sara Stode Stockholm Björn Axén 070-6264631

Pia Hansson och Sofia Persson Stockholm Björn Axén070-2111695, 073-8354428

Antonio Axu Stockholm Electra Spa 076-2079315

För att läsa mer, gå in på:
www.frisor.se

Jury Årets Frisör 2009

Jean-Pierre Barda - Stylist

Patrik Lernberger - frisör och modekonsult

Staffan Westman - utbildningsansvarig Frisörföretagarna

Karin Pontén - vd Vår pr-byrå och ordförande Svenska pr-företagen

Malin Cederlund - vinnare Årets Frisör 2008

För mer information, intervjuer och pressbilder, vänligen kontakta:

Tanja Gasic, Frisörföretagarna, 08 - 445 88 02, tanja.gasic@frisor.com

Linda Kardell, presskontakt, 08 - 660 02 12, linda.kardell@varprbyra.se

Frisörföretagarna är en bransch- och arbetsgivarorganisation med cirka 5 500 medlemsföretag över hela Sverige. Organisationen arbetar för att tillvarata medlemmarnas intressen samt att påverka, utveckla och underlätta i branschen. Läs mer på www.frisor.se.