Hästsportens hus

NOMINERINGARNA KLARA FÖR ÅRETS HÄST

Pressmeddelande   •   Nov 27, 2006 13:44 CET

Den 19 januari 2007 är det dags för den årliga Årets Häst-galan på Rondo i Göteborg.
I dag blev nomineringarna klara för galans mest prestigefulla titel - Årets häst.

Representanter från STC (Svenska Travsportens Centralförbund), ATG (AB Trav och Galopp) och SHK (Svenska Hästsportjournalisters Klubb), har nominerat följande fem hästar:

• Conny Nobell
• Gigant Neo
• Going Kronos
• Jocose
• Järvsöfaks

Vilken av hästarna som vinner titeln Årets Häst avgörs genom en omröstning som pågår under januari. Datum för när omröstningen startar är inte bestämt än.

Nytt för i år är att omröstningen sker i två grupper – svenska folket och medlemmarna i SHK. De båda gruppernas resultat värderas lika (50 procent svenska folket, 50 procent SHK-medlemmar) och slås sedan samman.

För mer information om respektive häst se fakta nedan.

Conny Nobell
Färg: Mörkbrun. Kön: Hingst. Ålder: 5. Uppfödare: Lennart Eriksson, Fjärås. Ägare: Stall Lökene (Björn Goop) och Veijo Heiskanen. Tränare: Olle Goop. Bana: Åby. Mamma: Ring In Peace. Pappa: Pearsall Hanover. Starter 2006: 11 4-2-0. Insprungna pengar 2006: 3 608 109 kr. Snabbaste tid 2006: 09,9ak. Främsta merit 2006:Vinnare av Elitloppet på svenskt rekord och först under 1,10 av svenskfödda travare.

Gigant Neo
Färg: Brun. Kön: Hingst. Ålder: 8. Uppfödare: Nils-Erik Ohlsson och C & M Olsson. Ägare: Stall T.Z., Lövis och Courant. Tränare: Stefan Melander. Bana: Solvalla. Mamma: Clorita Lobell. Pappa: Super Arnie. Starter 2006: 4 1-1-1. Insprungna pengar 2006: 5 797 082 kr. Snabbaste tid 2006: 11,7am. Främsta merit 2006: Vinnare av Prix d’Amerique.

Going Kronos
Färg: Brun. Kön: Hingst. Ålder: 3. Uppfödare: K. Breeding S.R.L., Italien. Ägare: Lutfi Kolgjini m fl. Tränare: Lutfi Kolgjini. Bana: Jägersro. Mamma: Bell Power. Pappa: Viking Kronos. Starter 2006: 12 10-1-0. Insprungna pengar 2006: 3 302 918 kr. Snabbaste tid 2006: 10,4ak. Främsta merit 2006: Dubbla världsrekord för 3-åringar.

Jocose
Färg: Brun. Kön: Hingst. Ålder: 4. Uppfödare: Menhammar Stuteri, Ekerö. Ägare: Stall Travkompaniet. Tränare: Stefan Hultman. Bana: Solvalla. Mamma: Ourasine. Pappa: Express Ride. Starter 2006: 15 8-4-2. Insprungna pengar 2006: 4 672 920 kr. Snabbaste tid 2006: 11,9ak. Främsta merit 2006:Vinnare av Grand Prix de l’U.E.T. (Europaderbyt).

Järvsöfaks
Färg: Stickelhårig mörkbrun. Kön: Hingst. Ålder: 12. Uppfödare: Jan-Olov Persson, Hudiksvall. Ägare: Hälsinge Trav m fl. Tränare: Jan-Olov Persson. Bana: Hagmyren. Mamma: Järvsö Anna. Pappa: Trollfaks. Starter 2006: 22 22-0-0. Insprungna pengar 2006: 2 867 341 kr. Snabbaste tid 2006: 19,0 ak. Främsta merit 2006: Obesegrad/världsrekord.

För ytterligare information:

Kerstin Wallentin, Kommunikationsdirektör ATG
E-post: kerstin.wallentin@atg.se

Mats Fransson, Informationschef STC, ATG och SG
E-post: mats.fransson@travsport.se

Hasse Svennehed, PR-chef ATG
E-post: hasse.svennehed@atg.se

ATGs uppdrag är att trygga de långsiktiga förutsättningarna för svensk trav- och galoppsport genom att innovativt och ansvarsmedvetet anordna spännande och underhållande spel på hästar. Det största och mest populära spelet på hästar är V75 där runt en miljon människor deltar varje vecka. Hela ATGs överskott, ca 1,3 miljarder kronor årligen, går tillbaka till hästsporten.