Nomo Kullager AB

Nomo förvärvar JokiLaakeri

Pressmeddelande   •   Jun 14, 2019 14:33 CEST

”Förvärvet av JokiLaakeri är helt i linje med vår strategiska målsättning att bli ledande leverantör av tekniska lösningar inom lager, mekaniska transmissioner, tätningar och relaterade tjänster på den nordiska marknaden. JokiLaakeri är ett mycket bra komplement till Nomo med hänsyn till anställda, produkter och geografisk närvaro”, säger Mattias Jaginder, VD på Nomo.

JokiLaakeri är en väletablerad multi-brand rullningslagerdistributör som erbjuder hög teknisk expertis och smarta logistiklösningar på den finska marknaden. Bolaget grundades 1991 och har en årlig omsättning på cirka 18 MEUR. JokiLaakeri har en ledande marknadsposition i Tammerfors, som är den ledande industriella regionen i Finland, med filialer i Lahtis, Vasa och Uleåborg vilket kompletterar Nomos geografiska närvaro på den finska marknaden.

“Att vara en del av Nomo och Axel Johnson International innebär att vi kan ta vår verksamhet till nästa nivå och stärka vårt erbjudande i Finland. Jag är övertygad om att Nomo är den bäst lämpade framtida ägaren för våra anställda, kunder och leverantörer”, säger Jori Paatsjoki, VD på JokiLaakeri.

Förvärvet genomfördes den 14 juni 2019

För mer information, vänligen kontakta:

Mattias Jaginder, CEO Nomo +46 (0)70 575 08 07, mattias.jaginder@nomo.se
Jori Paatsjoki, CEO JokiLaakeri +35 (0)8 40 063 8051, jori.paatsjoki@jokilaakeri.fi

www.nomo.se

Maila så skickar vi bilder - sofi.hallberg@nomo.se

Nomo är en teknisk lösningsleverantör till industrin med verksamhet i Sverige, Finland, Danmark, Norge och Kina. Företaget grundades 1948 och har sedan dess utvecklat ett starkt erbjudande inom lager, transmissioner och tätningar på den nordiska marknaden. Nomo levererar produkter och tjänster till både OEM- och MRO-kunder. Företaget har omkring 110 anställda och en årlig omsättning på över 450 MSEK.

Nomo är en del av Axel Johnson International, en privatägd svensk industrigrupp som består av drygt 110 bolag i 27 länder, med en omsättning på 960 miljoner EUR. Axel Johnson International präglas av ett aktivt, långsiktigt ägarskap med ambition att främja förnyelse och skapa tillväxt. Fokus ligger på företag verksamma inom strategiskt utvalda nischmarknader som erbjuder tekniska komponenter och lösningar till industriella processer. Idag har koncernen fem affärsområden: Fluid Handling Solutions, Industrial Solutions, Lifting Solutions, Transport Solutions och Power Transmission Solutions, där Nomo ingår.