FoKo Art To Go / Annidelin AB

Non Violence Project’s skisstävling avgjord - två vinnande elevbilder mot våld

Pressmeddelande   •   Dec 23, 2013 10:13 CET

Hundratals stockholmare har sett och rösta fram vinnande skisser i Non Violence Project Scandinavias (NVPS) skisstävling mot våld under FoKo Art To Go utställningen i Mood Stockholm. Elever från Södra Latin och Viktor Rydberg Jarlaplans bildestetiska program har deltagit i tävlingen, som nu är avgjord med en vinnande skiss från respektive skola.

Vinnande skiss Södra Latins gymnasium av Agnes Gillström, Adam Sellerfors och Isac Bergström, årskurs 1.

Kort beskrivning av skissen: ”Vi ville få fram en bild, som berättar om hur vi ser på vapen. Vår revolver är något du kan hitta på en soptipp. Skräp, något förlegat och ur tiden, precis som konceptet att möta våld med våld är. Själva revolvergreppet är klätt med denim dvs. jeanstyg. Jeans är något vi svenska ungdomar kan köpa, finna överallt precis på samma vis som vapen är lätt att komma över i vissa delar av världen. Det problemet aktualiserar vi med utförandet av revolverns grepp.”

Vinnande skiss Viktor Rydberg Jarlaplan gymnasium av: Antonia Ratkic årskurs 2
Kort beskrivning av skiss: ”Murverket symboliserar olika tankesätt, fördomar, rasism - i princip saker som skulle kunna leda till konflikter eller olika problem i vårt samhälle. Blommorna står för fred, och med silhuetterna av barn, som målar tänkte jag att man måste kunna vrida på saker och ting. Se bortom "muren" och se förbi fördomar och fasader! Det är med barn allting börjar.”

Uppgiften ungdomarna fick var att skissa på hur de skulle vilja visualisera icke-våld på en Non Violence skulptur i storleken 1x1 m. Non Violence, en skulptur av en revolver med knut av Carl-Fredrik Reuterswärd, är inte bara ett verk tillägnat minnet av John Lennon, utan även en internationellt välkänd symbol för icke-våld, vilken stiftelsen Non Violence Project arbetar igenom i sina icke-våldsprogram för ungdomar.

Under 2014 återvänder Non Violence Project Scandinavia till Sverige. På frågan, hur klimatet i Sverige, ungdomar emellan, har förändrats under de 20 år som The Non Violence Project har fokuserat på andra världsdelar, svara Therese Engström, regionchef NVPS så här:

”Det är ett betydligt tuffare klimat idag jämfört med för 20 år sen’. Vi upplever ett ökat missnöje både bland ungdomarna och vuxna. Vi arbetar med att ge ungdomar andra redskap att lösa konflikter med än att slå varandra på käften. Det var visserligen ett problem även för 20 år sen och är så fortfarande, men idag ser vi en utveckling mot ett allt grövre våld med inslag av vapen. Lägger man även till en allt mer skev bild av t ex unga tjejers sexualitet och minskad respekt, så ja, det är dags att återvända till Sverige, säger Therese. Social media fanns heller inte för 20 år sedan. Det är ett enormt kraftfullt redskap, eller vapen. Vi föredrar att använda det som ett redskap för at spridda icke-våldsbudskap och lärdom. Knowledge is power!”

Avslutningsvis: I vilket sammanhang kommer revolvrarna, dekorerade av Södra Latin och Viktor Rydberg Jarlaplans elever att visas och användas?

”De kommer att användas av Non Violence Project, på utställningar, t ex festivaler eller i olika inspirationsprogram, insamlingsevent etc. Vi kommer förhoppningsvis att kunna göra dem till mini-replicas och ha dem till försäljning, där insamlade medel går direkt till vår verksamhet. Samtliga skisser är fantastiska och det är för oss en ära att få ta hand om vinnarnas bilder och få ta del av dess ungdomars kreativitet. Jag önskar att alla kunde ha vunnit, avslutar Therese Engström.”

Samtliga 27 skisser finns att se på fo-ko.se fram till den 27/12
Bild Nr 12, är vinnande skiss från Södra Latin
Bild Nr 13, är vinnande skiss från Viktor Rydberg Jarlaplan

För mer information, kontakta;
Therese Engström, The Non Violence Project Email: therese@nonviolence.com
Åsa Hodell, Viktor Rydberg Jarlaplan Email: asa.hodell@vrg.se
Rickard Kårevall, Södra Latin Email: rickard.karevall@stockholm.se
Caroline Asplund, FoKo Art To Go  Email: caroline@fo-ko.se
Karin Lagerqvist Mood Stockholm/AMF Fastigheter
Email: karin.lagerqvist@amffastigheter.se Mobil 072 708 41 10

Konst är kraft!
Med den föresatsen skapar vi med FoKo sedan 2007 kraftfulla möten
mellan ännu inte etablerade konst och en konstintresserade publik.
Art To Go är vår återkommande supermarket för originalkonst, KonstPaus låter
företag utnyttja konstens kraft för sitt varumärke och Graphics är reproduktioner
i begränsade serier av originalverk.