Naturskyddsföreningen i Stockholms län

Nonsens att reservat orsakar bostadsbrist

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2014 11:10 CET

Att naturreservaten i Stockholmsregionen ligger bakom dagens bostadsbrist är rent nonsens. Det finns massvis med byggbar mark utanför nuvarande och planerade reservat. Det säger Mårten Wallberg, ordförande i Naturskyddsföreningen i Stockholms län, i en kommentar till rapporten ”Markbrist stoppar nybyggen” som Stockholms Handelskammare presenterade på måndagen.

- Redan i rapportens förord konstaterar VD Maria Rankka, att Stockholms stad nyligen redovisat hur man kan bygga 140 000 nya bostäder i kommunen utan nämnvärda intrång i grönområden. Och då finns fortfarande inte det väldiga flygplatsområdet i Bromma ens med i diskussionen!

Enligt Wallberg bromsas inte nybyggandet av naturreservat, utan underlättas istället:

• Genom reservaten definieras en gräns för nybyggnationen och villkoren blir stabila och tydliga för exploatörerna om var man får de bästa lägen och var det inte ens är lönt att rita på nybyggen.

• Naturskydd i Stockholmsområdet är inte en död hand på utvecklingen, det är en investering vars avkastning stadigt stiger i takt med att befolkningen ökar och allt fler därmed får möjlighet att enkelt och på nära håll komma ut i Storstockholms gröna kilar. Det är också en investering för att behålla oh utveckla våra värdefulla ekosystemtjänster, vilka är en nödvändighet i en hållbar Stockholmsregion.

• Möjligen är det svårt för de förmögna direktörer som leder Handelskammaren att förstå hur viktig närnaturen är för folk med tunnare plånböcker och utan tillgång till fjällstugor och villor i skärgården.

För ytterligare information kontakta:

Mårten Wallberg, ordförande, Naturskyddsföreningen i Stockholms län
mobil 0733-74 67 14

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Naturskyddsföreningen i Stockholms län jobbar med en mängd olika regionala miljöfrågor. Inom länet finns 26 kretsar med sammanlagt 50 000 medlemmar. Vi  jobbar med allt från lokala planfrågor till att arrangera utflykter.