Dagens Nyheter

Noomi Rapace får Dagens Nyheters kulturpris 2010

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2010 15:28 CET

”Hon är Millenniumtrilogins svartklädda, piercade hjärta.” Så beskrivs Noomi Rapace i sin roll som Lisbeth Salander. Vid en ceremoni på Bonniers konsthall förärades Rapace 50 000 kronor och en skulptur av Eva Lange

DN:s kulturpris syftar till att lyfta fram skapare och konstnärer inom olika kulturella genrer. Tidningens ämnesansvariga nominerar var sin kandidat inom områdena litteratur, konst & form, scenkonst, film och musik. Pristagaren utses av läsarna och en namnkunnig jury.

– Vi instiftade DN:s kulturpris för att lyfta fram sådant som lyst upp och inspirerat kulturåret och som vi vill att fler ska ta del av. Kandidaterna representerar olika genrer och är därför alla vinnare, men det är med glädje vi delar ut priset till Noomi Rapace. Hon har i rollen som Lisbeth Salander givit oss en mycket speciell gestalt, som tar i hjärtat, säger Maria Schottenius, DN:s kulturchef och juryns ordförande.

Motiveringen lyder:

”Noomi Rapaces internationella genombrott saknar motstycke. Hennes Lisbeth Salander är Millenniumtrilogins svartklädda piercade hjärta och hon lyckas med konststycket att förvandla den anorektiska, motsägelsefulla romangestalten till en trovärdig kvinna av kött och blod. Hennes kraftfulla utstrålning skär som en stilett rakt genom bioduken.”

Juryn har, förutom ordförande Maria Schottenius, bestått av regissören Tomas Alfredson, konstnären Ernst Billgren, författaren Klas Östergren, DN:s teaterkritiker Leif Zern och musikern Marit Bergman.

För mer information, besök:

www.dn.se

Bilder:

ftp://ws13.surf-town.net inloggning kulturpris lösenord dnkultur

Från kl 13.30 den 10 februari finns bilder på länken från prisutdelningen. Dessa bilder kan laddas ner och är fria för publicering.

Vänligen ange fotografens namn – Hasse Fridén.

För ytterligare information, kontakta:

Maria Schottenius, juryns ordförande och DN:s kulturchef, tel: 0706-20 11 20

Susanne Hamne, projektledare, DN:s kulturpris, tel: 0706-20 11 94

Dagens Nyheter är Sveriges ledande morgontidning med omkring 900 000 läsare och 1,4 miljoner unika besökare på DN.se varje vecka. Företaget är oberoende, står fritt från partier, organisationer och ekonomiska maktsfärer, och verkar enligt en liberal och frisinnad tradition. Vi vill vara Sveriges viktigaste sociala och demokratiska torg både på papper och på nätet. Att ta till vara fördelarna som en jämn könsfördelning och en etnisk och kulturell mångfald tillför är viktigt för oss.