Nord-Lock International AB

Nord-Lock blir medlem i danska Vindmølleindustrien

Pressmeddelande   •   Apr 23, 2013 11:27 CEST

Vindmølleindustrien är en intresse- och branschorganisation med över 250 medlemmar i hela Danmark – och nu är Nord-Lock en av dem. Nord-Lock har arbetat med skruvförband inom vindenergi under många år i syfte att optimera dem för att i slutändan öka vindkraftverkens energiproduktion. Säkert fastspända skruvförband är lika med reducerad underhållsfrekvens och mindre behov av inspektion av skruvförbanden. Detta innebär i sin tur avsevärt reducerade totala underhållskostnader och mindre stilleståndstid i produktionen samt reduktion av riskerna för dem som utför underhållsarbeten på oåtkomliga system.

– Våra skruvförbandsystem säkrar världens viktigaste skruvförband och omfattar både killåsningsprodukter och MJT:er som är särskilt bra för större skruvförband. Ett stort antal av dem finns i vindkrafttorn – allt från från förankringsskruvar till de förband som håller olika delar av tornet fastspända samt olika system inom själva turbinen. Turbinsystemen omfattar normalt bärlager fram och bak, girlager och skruvar på nacelleramen liksom skruvförband som förbinder huvudaxeln till navet och rotorbladen till lagret, säger Sales Manager Brian Troest, Nord-Lock Danmark.

– Genom att vara en del av Vindmølleindustrien vill vi bygga upp vårt nätverk och stärka våra relationer ytterligare inom branschen. Nord-Lock är också medlem i den finska vindkraftsorganisationen, en spännande marknad, där vi nu kan se en ökad aktivitet inom vindenergi, säger Anders Manfred, Sales Manager för Nordeuropa.

Bild: En Supebolt expansionsskruv används på flänskopplingen till växellådan på denna turbin från GE Wind. Lösningen är kompakt, eftersom kraven på liten vikt var viktiga.

Nord-Lock-koncernen

Vår mission är att säkra människoliv och våra kunders investeringar genom att tillhandahålla säkra produkter för världens mest krävande applikationer. Nord-Lock-koncernen ser fram emot att vara din partner inom optimering av skruvförband.

En pålitlig partner:

Nord-Lock-koncernen är världsledande inom skruvsäkringssystem. Vår unika kombination av innovativa produkter och kunnande gör att vi kan lösa de allra svåraste utmaningarna inom skruvförband. Våra erfarna ingenjörer och experter hjälper dig att uppnå effektiva och säkra skruvförband med hjälp av allt från killåsningsteknik till Superbolt spännelement.

Nord-Lock har årtionden av dokumenterade framgångar i alla större branscher, som olja och gas, energi, skogsbruk, transport, järnväg och gruvindustri. Vi är stolta över att leverera pålitliga lösningar av hög kvalitet som hjälper personalen i det dagliga arbetet och i positivt bidrar till våra kunders resultat.

Expertkunskap inom tillverkning:

Nord-Lock-koncernen har produktionsanläggningar i världsklass i Sverige, Schweiz och Nordamerika. Vi kan snabbt möta dina behov med högsta kvalitet. Vi vet att det är viktigt för våra kunder.

Nord-Lock Production System består av noggrann intern kontroll och full spårbarhet.  Våra produkter har belönats med flera certifieringar från oberoende institut som AbP, ABS, DIBt, DNV och TÜV.

Våra globala tjänster:

De verktyg som finns tillgängliga genom Nord-Lock Performance Services skapar mervärde genom hela projektet och ser till att din skruvapplikation betalar sig flera gånger om. Vi hjälper till i utformningsfasen med förbandssimulering och testning. Dessutom erbjuder vi verktyg för att säkra att lösningarna är lyckade över tid med till exempel support på plats och onlinebased utbildning.