Nordea Bank AB

Nordea fortsätter att satsa på nordisk damtennis

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2004 11:23 CEST

Nordea Nordic Light Open, Nordens största damtennistävling, kommer att spelas i Sverige även 2005. Nordea fortsätter som titelsponsor och fortsätter att satsa på damtennis.

Turneringen spelas på Stockholms Stadion den 8 till 14 augusti. Nordea Nordic Light Open ingår i WTA Tour, som består av de 60 största damtävlingarna i världen.

- Nordeas satsning är och har sedan starten varit oerhört betydelsefull för oss inom nordisk damtennis. Äntligen satsar ett av Nordens ledande företag långsiktigt på damtennisen och det har givit damtennisen både erkänsla och status, säger Åsa Svensson, Sveriges ledande tennistjej under det senaste decenniet.

Nordea Nordic Light Open är skapat i syfte att ge plats och status åt nordisk damidrott samt att specifikt bidra till utvecklingen av nordisk damtennis. Nordea har varit titelsponsor för turneringen sedan 2002 och har bidragit till att göra turneringen möjlig, först i Finland och därefter i Sverige. Damidrott får ofta stå tillbaka då beslutsfattare tvingats prioritera mellan dam- och herridrott. Genom att sponsra turneringen vill Nordea göra det möjligt även för damerna.

I Nordeas satsning ingår även stöd till Nordea Tennis Team, som består av unga lovande talanger från varje nordiskt land.

Nordea Tennis Team består av:
Karina Jacobsgaard, Danmark
Emma Laine, Finland