Nordea Bank AB

Nordea inrättar ny division för finansiella institutioner

Pressmeddelande   •   Jun 04, 2003 10:02 CEST

Nordea ökar nu sitt fokus på tjänster för finansiella institutioner. Detta sker genom att inrätta en ny särskild enhet, Financial Institutions Division. Den nya divisionen blir en del av affärsområdet Corporate and Institutional Banking, och kommer att ledas av Birger Gezelius, som just nu är chef för Corporate Division i Sverige. Ny chef för Corporate Division i Sverige blir Peter Carlsson, för närvarande verkställande direktör för ABB Financial Services AB.

I augusti samlar Nordea de enheter som betjänar bankens finansiella institutionella kunder till en helt ny enhet, Financial Institutions Division.

Detta innebär ett ökat fokus på segmentet samtidigt som kontinuiteten för kunderna säkras. Tillvägagångssättet bidrar också till att etablerandet av divisionen genomförs på ett kostnadseffektivt sätt.

- Målet är att stärka vårt erbjudande till finansiella institutioner i Norden, genom att fördjupa befintliga kundrelationer såväl som att skapa nya, säger Birger Gezelius, för närvarande chef för Corporate Division i Sverige och blivande chef för den nya divisionen.

Peter Carlsson blir ny chef för Corporate Division i Sverige den 1 september. Han är verkställande direktör för ABB Financial Services AB.
Attachments:

För ytterligare information: