Svenska Tennisförbundet

Nordea Nordic Light Open på Stockholms Stadion 2004

Pressmeddelande   •   Jul 29, 2003 09:00 CEST

Nordea Nordic Light Open, Nordens största damtennistävling, kommer att spelas på Stockholms Stadion 31 juli - 8 augusti 2004. I juni blev det klart att tennisturneringen, som är den enda i Norden som ingår i damernas WTA Tour, spelas i Sverige nästa år. Stadion, världens äldsta OS-arena som ännu är i bruk, är en på många sätt unik tennisarena. Nordea Nordic Light Open spelas dagarna innan OS-invigningen i Aten.

- För första gången sedan damtennisens genombrott får svenska idrottsfans möjlighet att se världens största professionella damidrott, säger Mikael Larsson, VD för ATS, som arrangerar Nordea Nordic Light Open. Stadion är en av Nordens mest anrika arenor och det är en ära för damtennisen och WTA Tour att spela där. Vi vill skapa en folkfest för alla idrottsintresserade, fortsätter Larsson.

Stadion – unik tennisarena
Det är första gången någonsin som Stadion är en tennisarena. På löparbanorna mellan Klock- och Sofiatornet byggs en hardcourtbana. Kring centre courten kommer temporära läktare byggas, vilket gör det möjligt för många åskådare att sitta nära banan. Sidobanor kommer att finnas på Idrottshögskolan strax utanför Stadion. Spelarna kommer att bo på Nordic Light Hotel.

- Det känns fantastiskt att äntligen få spela WTA Tour tennis på hemmaplan. Och det är ännu större att få spela på Stadion, säger Åsa Svensson, Nordens bästa tennistjej i det senaste decenniet, påhejad av Sveriges två nya tennislöften Sofia Arvidsson och Hanna Nooni.
- Det är en stor ära för svensk tennis att få spela på Stadion och samtidigt blir det här ett lyft för damtennisen. Det bästa med den här satsningen är att den görs fullt ut från början, säger Joakim Nyström, förbundskapten för svenska Fed Cup-laget.

Nordea Nordic Light Open sanktioneras i Sverige av Svenska Tennisförbundet, som nu tar över stafettpinnen från sin finländska motsvarighet som arrangerar årets tävling nästa vecka:
- Vi är både stolta och glada över att denna damtennistävling av högsta klass nu kommer att spelas på svensk mark. Det kommer ytterligare att befästa den satsning vi gör på damtennis, säger Jan Carlzon, ordförande Svenska Tennisförbundet.

Stockholms Stad vann dragkampen
Valet av spelplats och värdstad har varit en process där såväl Göteborg som Malmö anmält intresse för att arrangera tävlingen:
- Vi är mycket stolta och glada över att stå värd för nästa års Nordea Nordic Light Open, säger Stockholm Visitors Boards VD Anders Nordstrand och fortsätter; Detta är ytterligare ett sätt att stärka Stockholm som evenemangsstad och det känns extra roligt att vi äntligen får en internationell damtennisturnering till Stockholm och Sverige.

- Stockholms Stad har kunnat möta WTA:s mycket högt ställda krav på värdstad och arena, säger Mikael Larsson.

Nordens ledande finanskoncern, Nordea, är och har varit titelsponsor för tävlingen redan från premiärupplagan.

För ytterligare information: www.nordiclightopen.com www.wtatour.com
Mikael Larsson, VD Nordea Nordic Light Open tel: 070-734 20 93
Anders Nordstrand, VD Stockholm Visitors Board tel: 0739-21 24 60

Nordea Nordic Light Open är Nordens största tennistävling för damer och en deltävling på WTA Tour, som består av de 58 största damtennistävlingarna i världen. Ifjol besöktes WTA tävlingarna av totalt 4 miljoner åskådare och många fler miljoner följde TV-sändningarna världen över. Nordea Nordic Light Open är skapat i syfte att utveckla damtennisen i Norden och med anledning av detta kommer tävlingen att alternera mellan de nordiska länderna. Såväl fjolårets premiärupplaga samt årets upplaga, som inleds nu på lördag, avgörs i finländska Esbo. Arrangör är ATS. Senaste nytt finns alltid på www.nordiclightopen.com