Intrum Justitia AB

Nordea och Intrum Justitia utökar sitt strategiska samarbete

Pressmeddelande   •   Jan 18, 2010 09:05 CET

I tillägg till tidigare uppdrag har Intrum Justitias svenska dotterbolag fått utökat förtroende att leverera kredithanteringstjänster till den nordiska bankkoncernen Nordea. Det nya avtalet sträcker sig över tre år, och omfattar initialt ett produktområde inom Nordea Bank, med möjligheter till utökning av fler tjänster under avtalsperioden.

”Vi har valt att samarbeta med två bolag i Sverige, såsom vi redan gör i Finland och Norge”, säger Karsten Wakeford-Wesmann, nordisk chef för debt collection inom Nordea. ”Därför har vi nu gett vårt förtroende till Intrum Justitia, som vi vet kommer att bidra till att minska våra kreditförluster och ytterligare förbättra våra kundrelationer i Sverige.”

Intrum Justitia kommer att leverera inkassotjänster med syftet att minimera Nordeas kreditrisker och kreditförluster och samtidigt stödja goda kundrelationer mellan Nordea och dess kunder. Automatisering, effektiva webblösningar och anpassade rapportverktyg ger Nordea och Intrum Justitia mer tid till service till kunderna så att de hanteras på bästa sätt genom hela kreditprocessen.

”Det är mycket glädjande att en så stor kund som Nordea väljer att fortsätta det strategiska samarbete som inleddes 2000”, säger Monika Elling, regionchef för Intrum Justitia Skandinavien. ”Avtalet med Nordea är viktigt för oss och visar att vår expertis inom kredithantering frigör tid för Nordea att satsa på sin kärnverksamhet samt bidrar till deras långsiktiga kundrelationer.”

För ytterligare information v g kontakta:

Monika Elling, Chef för region Skandinavien
Tel: 08-546 10 201, mobil: 0705 12 02 01

Fanny Wallér, Chief Communications Officer
Tel: 08-546 10 208, mobil: 0706 92 77 79
E-post: f.waller@intrum.com

Intrum Justitia är Europas ledande företag inom Credit Management Services och erbjuder heltäckande kredithanteringstjänster som ska bidra till att förbättra kassaflöde och lönsamhet för företagets kunder. Intrum Justitia grundades 1923 och har omkring 3 300 anställda i 23 marknader. Intrum Justitia Sverige AB har idag 400 medarbetare med kontor i Stockholm och Göteborg. Koncernens omsättning uppgick 2008 till 3,7 miljarder kronor. Intrum Justitia AB är noterat vid Nasdaq OMX Stockholm sedan 2002. Mer information finns på www.intrum.com.