Nordea Bank AB

Nordea och Svensk Handel i samarbete för säkrare kortbetalningar

Pressmeddelande   •   Mar 09, 2006 10:36 CET

Nordea, Svensk Handel och terminalföretaget Point har träffat en överenskommelse som gör det ännu säkrare att handla med betal- och kreditkort istället för kontanter. Samarbetet betyder att fler säkrare chipterminaler kommer ut i handeln. Genom avtalet ökar Nordea sin marknadsandel med 25 procent - från 24 till 30 procent av kortinlösenmarknaden och blir en av de största aktörerna i Sverige.

Samarbetet innebär säkrare kortbetalningar för kunderna samt lägre inlösenpriser för 13 000 medlemmar anslutna till Svensk Handel. De nyutvecklade terminalerna läser av de nya säkra chipkorten som används tillsammans med en pinkod.

- Genom samarbetet främjar Nordea den säkra handeln med kort för kunderna. När kontanthanteringen minskar i samhället minskar också antalet rån mot butiker och värdetransporter. Vi räknar även med att en stor del av Svensk Handels medlemmar utnyttjar ett skräddarsytt bankpaket för små och medelstora företag som vi erbjuder dem i avtalet, säger Torsten Allqvie, vice vd i Nordea.

Nordea ligger i framkant när det gäller säkerhet. Nordea var först ut bland bankerna i Norden att erbjuda kunderna chipkort. Idag har 1,7 miljoner svenska Nordeakunder chip på sina kort. Nordeas samtliga bankomater kan ta emot chipkort. Och nu medverkar Nordea till att förse handeln med nya säkrare terminaler som tar emot de nya säkrare chipkorten tillsammans med en pinkod.

- Utan tvekan är det här marknadens bästa ramavtal för handeln, säger Svensk Handels vd Dag Klackenberg. Det känns mycket bra att vi kunnat komma överens om ett förmånligt avtal för våra medlemmar eftersom det på sikt kommer öka säkerheten för handeln.

Nordea ser en klar och tydlig trend - kortbetalningarna ökar dramatiskt. Förra året ökade Nordeas kortkunder sina transaktioner med 25 procent.

Nordea har sedan tidigare avtal som förser handeln med de nya säkrare chipterminalerna. Genom det nya breda samarbetet med Svensk Handel kommer ännu fler säkrare chipterminaler ut i handeln.

Ladda ner bilder på Nordeakort och Torsten Allqvie

För ytterligare information: