Nordea Bank AB

Nordea säljer Tunturi

Pressmeddelande   •   Jul 04, 2003 10:14 CEST

Tunturi Oy Ltd, den finska tillverkaren av cyklar och motionsredskap, förvärvas av holländska Accell Group N.V. Som Tunturis majoritetsägare deltar Nordea i förhandlingarna om transaktionen.

- Nordea har haft aktiemajoriteten i Tunturi sedan 1995. Detta har varit ett tillfälligt arrangemang, och försäljningen stödjer vår huvudstrategi att koncentrera oss på kärnverksamheten, säger Juhani Perttula, Vice President och jurist i Nordea, och ledamot i styrelsen för Tunturi Oy Ltd. Han bekräftar att Accell Group kan bidra positivt till Tunturis produktutveckling, marknadsföring och produktion. Tills vidare ser Accell Group inget omedelbart behov av betydande förändringar vad gäller Tunturis produktion.

Juhani Perttula tror att transaktionen slutförs inom en nära framtid. Enligt holländsk börslagstiftning måste Accell Group tillkännage sin avsikt redan vid denna tidpunkt, innan transaktionen är bekräftad.

Tunturi Oy Ltd, med bas i Åbo i Finland, tillverkar cyklar och motionsredskap. Företaget grundades 1922 och sysselsätter omkring 180 personer. Omsättningen uppgår till cirka 34 miljoner euro. Av produktionen utgörs 35 procent av cyklar och 65 procent av motionsredskap. Hela 95 procent av motionsredskapen, men endast 5 procent av cyklarna, går på export.

Accell Group N.V. är Europas näst största cykeltillverkare och är verksamt i Nederländerna, Tyskland, Ungern och Frankrike. Företaget äger tio varumärken som säljs i flera europeiska länder. The Accell Group N.V.:s aktie är noterad på börsen i Amsterdam.

För ytterligare information:
Juhani Perttula, Nordea Corporate Banking, +358 9 165 52601, +358 50 64128