Nordea Bank AB

Nordea, The Royal Bank of Scotland och Société Générale inleder samarbete inom företagskort

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2004 11:06 CEST

Nordea, The Royal Bank of Scotland och Société Générale meddelade idag att man inleder ett samarbete för att leverera företagskortlösningar till multinationella företag.

Samarbetet sammanför expertisen och produkterna hos tre stora finansinstitutioner för att leverera företagskortlösningar som används av multinationella koncerner för att bättre kontrollera resurshanteringen. De tre är den första gruppen banker i Europa som använder sig av MasterCard Multinational Corporate Programme och MasterCard Smart Data OnLine, en online-programvarulösning som ger konsoliderad information om företagskortutnyttjandet över flera länder, vilket ger företagets controllers och affärsreseansvariga överblick över finanserna.

- Samarbetet har tillkommit för att kombinera lokal expertis med konsoliderad finansiell information, säger Leo Olsson, chef för Corporate Cards i Nordea.
- Vi kan förse multinationella företag med ett enda programvarupaket för elektronisk redovisning, som visar medarbetarnas affärsreseutgifter och gör det möjligt att följa upp och analysera kostnaderna så att man kan kontrollera att resepolicierna efterlevs.

Samtliga deltagare i samarbetet är stora aktörer i sina hemländer och på sina hemmamarknader, och var och en är väl insatt i de lokala marknadsvillkoren vad gäller lagstiftning, valutor och affärspraxis. Dessa fördelar är viktiga för de multinationella företagens huvudkontor och för deras anställda, som förlitar sig på sitt företagskort när de bedriver verksamhet på många olika platser.

- Tack vare vårt multinationella erbjudande får våra kunder ett globalt program med det bästa erbjudandet på hemmaplan, i vilket ingår en enda kontaktväg, med en kundansvarig som implementerar och hanterar våra företagskort, säger Leo Olsson.

Utvecklingen av denna samarbetssatsning möter efterfrågan bland multinationella företag på företagskortlösningar som är specifika för den europeiska marknaden. De tre deltagarna i samarbetet kommer att inrikta sina tjänster såväl på varje medlemsbanks företagskunder som på nya kunder, och har redan inlett sin verksamhet.

För ytterligare information:
Leo Olsson, chef för Corporate Cards, +46 7060 40407