Vulkanmedia

Nordens största bokutgivare erbjuder ett nytt bokverktyg för egenpublicering helt anpassad till sociala medier

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2016 10:07 CET

Vi har lanserat ett nytt bokverktyg som tillåter alla att skapa, dela och publicera sina böcker. Med verktyget kan man skapa en snygg, professionellt formgiven, bok med bara några enkla knapptryck. När boken är klar, väljer du själv var boken ska publiceras och i vilket format. Du bestämmer pris och kan börja tjäna royalty.

Det finns tre sätt att göra sin bok.

1. Du kan ladda upp textfiler från din dator
  2. Kopiera in din text
  3. eller skriva boken direkt i verktyget.

Under arbetet med boken, kan du enkelt dela med dig av ditt verk till dina vänner, redaktörer, medförfattare etc. Delningsfunktionen gör det enkelt att marknadsföra sin bok och bjuda in läsare i skapandeprocessen. Delningsfunktionen är unik på marknaden och anpassad till sociala medier.

“Med vår nya funktion kan du själv skapa och publicera din egen bok. Vi ger användaren full kontroll i alla led. Vi är också först ut med att förse varje bok med en egen plattform skapad för spridning på sociala medier. Något som idag ofta är avgörande för att nå ut. Stolt att kunna säga att Vulkan har det modernaste verktyget för att skapa, dela och publicera.” - Peter Norrman, VD

Nu blir det gratis att skapa och publicera ebok, både som epub och mobi- format. Epub är standard i Sverige och Europa, Mobi är formatet för Amazon och dess läsare Kindle. Via Vulkan kan användaren alltså även publicera sig på Amazon.

“Vulkan växer kraftigt. Bolaget är också lönsamt i en bransch där många aktörer brottas med röda siffror och neddragningar. Den nya funktionen kommer vara avstampet till en ännu ambitiösare expansion för oss.” Peter Norrman, VD

Vulkan grundades 2008, omsättning idag ca 25 miljoner. Vi trycker mellan 15 och 20.000 böcker per månad, totalt har snart 3.000 unika titlar skapats via Vulkan. Vulkan är Nordens största bokutgivare.

Flera av 2015 års storsäljare var egenutgivna, vilket understryker det expansiva läge egenutgivning har och dess genomslagskraft på bokmarknaden i stort. I och med detta har många traditionella förlag gett efter och inlett egna satsningar på egenutgivning. Något som bara för några år sedan var helt otänkbart.

Alla bär på en berättelse - har du gett ut din?