NärCon Eventbyrå AB

Nordens största festival för japansk popkultur slår nya rekord

Pressmeddelande   •   Jul 21, 2013 20:51 CEST

För tolfte året i rad går konventfestivalen NärCon av stapeln. Det är en alkohol- och drogfri ungdomsfestival med fokus på japansk popkultur och sällskapsspel. I år kommer festivalen att ha 5 000 besökare på plats vilket gör NärCon till det största eventet av sitt slag.

- Vi ser fram emot att släppa in de första besökarna på torsdag, säger huvudansvarige Samuel Anlér, då har vi redan haft ett helt gäng ungdomar på plats i sovsalar och på campingen från onsdagen.

Festivalen bjuder på många olika aktiviteter - från livespelningar och spelturneringar till föreläsningar och poolbad. Men det som lockar allra flest är det som kallas "cosplay". Uttrycket är en förkortning för "costume play" och går ut på att deltagarna klär sig i fantasifulla dräkter för att gestalta karaktärer från serier, filmer eller spel. Ofta är dräkterna egensydda och deltagarna har i många fall lagt ner hundratals timmar på att skapa dem.NärCon anordnar två cosplaytävlingar i år, dels den egna interna men även Nordic Cosplay Championship där deltagare från norden tävlar mot varandra för att vinna en resa till Japan för två personer.

– Om du kommer till NärCon blir du nog både förvånad och fascinerad över hur många av våra deltagare som klär ut sig. De flesta gör det helt enkelt för att det är roligt, men det finns också de som tävlar, berättar Samuel Anlér.

----------

NärCon arrangeras av NärCon Eventbyrå AB men drivs fortfarande av unga för unga. Festivalen har växt med 50 % varje år sedan 2004 och i år kommer över 700 funktionärer engagera sig ideellt med NärCon. Dörrarna står öppna 25-28 juli och det finns fortfarande möjlighet att köpa endagsbiljetter för 100-200 kr beroende på dag.Mer information hittar du på http://2013.narcon.se/

Fotograf Gabriel Kulig

Scen 1 - Scen 2 - Cosplay 1 - Cosplay 2 - Cosplay 3 - Personal 1 - Personal 2 - Personal 3 - Japan/Maids -

NärCon Eventbyrå AB är ett företag grundat på ideellt engagemang av ungdomar för ungdomar. Vi driver alkohol- och drogfria festivaler med inriktning mot östasiatisk popkultur och spel. På festivalerna ges ungdomar möjlighet att uttrycka sig själva och finna samhörighet bland likasinnade.