Svenska Baseboll och Softboll Förbundet

Nordic Baseball Classic: Sverige och AllStars i finalen

Pressmeddelande   •   Jul 06, 2013 20:41 CEST

Sveriges basebollandslag slog ryska North Stars med 17-1 och Elitserien AllStars besegrade amerikanska universitetslaget Johns Hopkins Blue Jays med 7-6. Därmed möts AllStars och Sverige i finalen av Nordic Baseball Classic på söndag klockan 15:00 medan JHU Blue Jays och North Stars möts i bronsmatchen klockan 11:00.

Resultat:

Sverige - North Stars 17-1
JHU Blue Jays - AllStars 6-7

Tabell:

Elitserien AllStars 3  3  0   6
Sverige  3  2  1  4
JHU Blue Jays 3  1  2  2
North Stars  3  0  3  0

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Svenska Baseboll och Softboll Förbundet (SBSF) bildades 1956, och har i uppgift att utveckla och administrera idrotterna baseboll och softboll i Sverige. SBSFs prioriterade områden är tävling, spelarutveckling, utbildning samt landslagsverksamheten.

SBSF arrangerar seriespel för såväl herrar (baseboll) som damer (softboll). Förbundet har cirka 40 föreningar och 1.000 utövare.
SBSF har ett idrottsgymnasium i Leksand inriktat på spelarutveckling för både pojkar och flickor. Från och med läsåret 2011/2012 kommer idrottsgymnasiet ha status av Riksidrottsgymnasium.
SBSF skickar årligen ut cirka 100 spelare på olika landslagsuppdrag, från seniorlandslagen i baseboll och softboll, juniorlandslag baseboll och softboll, samt U15-landslag baseboll.

Internationellt är SBSF medlem av International Baseball Federation (IBAF), International Softball Federation (ISF), Confederation of European Baseball (CEB) och European Softball Federation (ESF).
SBSF har även samarbete med Major League Baseball (MLB) International och Little League International vad gäller spelarutveckling respektive internationellt tävlingsutbyte.

För mer information, besök vår webbsida www.baseboll-softboll.se.