Nordic Design Collective

Nordic Design Collective bygger för inspiration med responsiv sajt och redaktionellt innehåll

Pressmeddelande   •   Jun 20, 2013 09:51 CEST

Nu tar Nordic Design Collective nästa steg i sin utveckling genom att lansera en helt ny sajt. - Marknaden för designprodukter och det som ibland kallas emotionell shopping växer starkt just nu. Att i det här läget kunna lansera en ny sajt byggd på en helt ny teknisk plattform ger oss en bra position att växa och att fortsätta utveckla sajten för att även i fortsättningen ge våra kunder en bra köpupplevelse och mycket inspiration, säger Maria Richardsson.

Då andelen besökare från mobila enheter ständigt ökar är den nya sajten helt responsiv. -  Designen är helt anpassad efter det beteende vi ser hos vår huvudmålgrupp, och fokus ligger på att inspirera och lyfta fram alla de fantastiska produkter som våra talangfulla formgivare skapar, samtidigt som sajten skall vara lättanvänd för våra kunder, säger Maria Richardsson, grundare och VD på Nordic Design Collective.

Den nya sajten bygger på Magento, då öppen källkod ger flexibilitet och möjlighet att snabbt vidareutveckla och anpassa sajten både efter våra behov och de snabba trender som nu råder inom e-handel. Sajten är utvecklad i samarbete med Karlsson & Lord AB, en av Sveriges mest erfarna byråer inom Magento-utveckling.

- Vi är oerhört glada över att få jobba med Nordic Design Collective, säger Andreas Karlsson på Karlsson & Lord.  - Vi började prata med varandra om ett samarbete för ungefär ett år sedan, så idag känns det väldigt bra att ha sjösatt det vi jobbat så hårt med de senaste månaderna. Den första versionen av den nya butiken som har lanserats nu är riktigt bra; personligen gillar jag hur man vill öka kundens engagemang för formgivarna och deras produkter och samtidigt ha ett gränssnitt som uppmuntrar till en lång och inspirerande stund i butiken, oavsett om du sitter vid datorn eller är på väg hem från jobbet med mobilen i högsta hugg.

Denna expansionssatsning är delvis finansierad genom equity crowdfunding. Nordic Design Collective var det första företaget i Sverige att stänga en finansieringsrunda genom sajten Funded by Me.

Lanseringen idag är det första steget i en utvecklingsplan för att kunna stärka nya nordiska  oberoende formgivare i deras karriärer, hjälpa dem att nå ut mot en större målgrupp och lyfta fram deras historier. – Vi har under våren också satsat på att bygga ut vårt redaktionella innehåll, med fler intervjuer, tips och inspiration, och även detta blir i samband med nylanseringen bättre integrerat med butiken, berättar Maria Richardsson.

Se resultatet på www.nordicdesigncollective.se.

Nordic Design Collective är Sveriges mest spännande sajt för ny svensk design. Här kan du handla nya designprodukter som du inte hittar någon annanstans - direkt från formgivaren! Nordic Design Collective startades i mars 2012 för ett ge passionerade designentreprenörer en plattform att nå ut till en bredare målgrupp med sina produkter. Den populära nätbutiken utsågs till en av Sveriges 100 bästa sajter 2012 (InternetWorld Topp 100). Grundare och VD är Maria Richardsson.