Nordic Design Collective

Nordic Design Collective öppnar popup-butik på Hem & Villa-mässan

Pressmeddelande   •   Okt 02, 2012 15:07 CEST

När portarna öppnas för Hem & Villa på Stockholmsmässan i Älvsjö nästa vecka finns Nordic Design Collective på plats med en stor popup-butik. Ett urval av produkterna kan köpas direkt på plats och du får också möjlighet att träffa flera av formgivarna bakom dem.

- Även om vi är en nätbutik och har nästan all vår verksamhet på webben, så är det viktigt för oss att komma ut i nya kanaler och möta våra kunder även i andra miljöer. Hem & Villa-mässan är ett spännande forum för detta och jag hoppas att mässans besökare ska bli inspirerade och imponerade av hur många duktiga formgivare vi har i vårt land, säger Maria Richardsson, grundare av Nordic Design Collective. - Vi kommer ha ett urval av produkterna med oss i montern så att du kan få din produkt med dig hem direkt, men vi kommer såklart också ha med oss nätbutiken i montern, så att man kan handla från hela vårt sortiment direkt på plats.

Under helgen kommer också tre av formgivarna att föreläsa och berätta mer om sin bakgrund och idéerna bakom deras produkter.

- Eftersom vi på Nordic Design Collective brinner för att lyfta fram svensk design var det självklart att bjuda in formgivarna själva för att berätta om historien bakom deras produkter. Det finns alltid en inspirerande resa bakom varje produkt och jag ser fram emot att få höra deras historier, säger Maria Richardsson.

På fredag 12 okt  kl 14.00 kommer Åsa Kax att presentera sin nylanserade kollektion Craft My Draft och visa hur du själv enkelt kan sätta din egen prägel på produkterna.

På lördag 13 okt kl 15.45 berättar Karolina Furtenbach Ström från Frau Furtenbach om dialekter och hur hon arbetar med dem för att hålla liv i gamla traditioner.

På söndag 14 okt kl 14.00 kommer Ebba Brusewitz från Brusewitz Design att berätta den fängslande historien bakom deras produkter och varför den textila hantverkstraditionen är så viktig för dem.

Hem & Villa äger rum på Stockholmsmässan i Älvsjö, och Nordic Design Collective finns i monter A04:27.

Torsdag 11 okt kl 11.00-18.00
Fredag 12 okt kl 10.00-18.00
Lördag 13 okt kl 10.00-18.00
Söndag 14 okt kl 10.00-17.00

Samtliga deltagande formgivare är:

Maria Axelqvist
Inredningscitat
Johanna.B
1975 by Eva
Yra:Design
Frau Furtenbach
Åsa Kax
Brusewitz Design
Lina Johansson
mini&mono
Emelie Ek
Sofie Rolfsdotter
Mira Moln
Tovelisa
Lucky Me Studios

För mer information:
Maria Richardsson, grundare och VD Nordic Design Collective
maria@nordicdesigncollective.se, 08-55 11 46 91

I mars 2012 kommer vi att öppna Sveriges mest spännande sajt för ny svensk design. Du kommer att kunna handla nya designprodukter som du inte hittar någon annanstans - direkt från formgivaren!