To Oslo, With Love

Nordisk dialog efter terrordåden i Norge manar till handling

Pressmeddelande   •   Nov 04, 2011 18:36 CET

I Oslo samlas idag samhällsaktörer från hela Norden för en nordisk dialog och en inbjudan till en mobilisering av våra skarpaste tankar och varmaste motivationer, med uppdraget att samtala om orsakerna bakom terroristattacken i Norge, och inte minst om vägen vidare för fred och rättvisa i Norden.

På plats i Oslo finns ca 80 deltagare från bl.a. Norge, Sverige, Danmark, Finland, ett symboliskt antal i solidaritet med offren i Utöya. Bland deltagare finns läkare, politiker, forskare, samhällsmedborgare, representanter från media, författare, organisationer och individer som förlorat nära och kära i terrorattackerna i Norge. Alla med ett gemensamt syfte, att främja fred, förståelse och öppenhet i Norden.

- Vad gör vi nu? Hur ska vi främja våra Nordiska demokratiska samfund som terrorhandlingen vill skada? Vad ska vi göra tillsammans för att unga i Norden ska känna trygghet och kraft att tro på demokrati, mångfald och respekt?

Detta är några av tankarna som Ola Nilsson ställde efter 22/7, som är initiativtagare för helgens “To Oslo with love”.

Formatet for dialogen blir ”Open Space” där deltagarna med sin expertis och engagemang formulerar utmaningar, syfte och mål samt skapar möjligheter för Nordiskt samarbete. Formatet är skapat för att ge deltagarna lika möjlighet att bidra till och styra diskussionen mot ett konstruktivt och hållbart samarbete.

Några av deltagare på ToOsloWithLove är representanter ifrån: Svenska Muslimer för fred och Rättvisa, Sektor 3, Grön Ungdom, Ungdom mot rasism, KFUM Sverige, Föreningen Nordens Ungdomsförbund, Röda Korsets Ungdomsförbund, Ung vänster, PeaceWorks, Trinambai Consulting, University of Lincoln, Ungdomsfullmäktige Botkyrka, City of Helsinki, Nordiske Mediatorer MMCR, Fyrbodal Youth Embassy, Citizen dialouge och The good tribe.

TO OSLO, WITH LOVE är ett nordiskt initiativ för att skapa en handlingsriktad dialog kring hur vi går vidare efter terrordåden i Norge. Den 4-6 november hålls den första dialogen i Oslo. Mer information på www.tooslowithlove.org