Föreningen fri kultur och programvara

Nordisk Kulturfond ger 120 000 kronor till Göteborgskonferens

Pressmeddelande  •  2010-05-28 07:59 CEST

Pengarna ska huvudsakligen användas till för att bjuda in representanter från Norge, Danmark, Finland och Island till en digital kulturkonferens i Göteborg som organiseras av Föreningen fri kultur och programvara den 5-7 november.

Konferensen samlar digitala aktivister, utvecklare, konstnärer inom ny media och digital konst, akademiker och professionella till en gemensam träff.

- "Vi vill skapa en mötesplats för det digitala samhället," säger projektledare Jonas Öberg, "Även om vi har flera olika teman på konferensen, från ren teknik till sociologi, så samlas vi ändå under samma tak."

Tidigare år har konferensen attraherat 275 deltagare från tio länder. Årets konferens är precis i startgropparna av planeringen, men de nu bekräftade talarna representerar ändå sju olika länder: Lars Sandman och Mathias Klang från Sverige, Glyn Moody från Storbritannien, Smári McCarthy från Island, Christian Villum från Danmark, Gisle Hannemyr från Norge, Karin Kosina från Österrike och Erik de Bruijn från Nederländerna.

Med bidraget från Nordisk Kulturfond kommer det Nordiska samarbetet att öka och utvalda representer kommer att kunna få en del av sina kostnader för att komma till Göteborg betalda. Samtidigt kommer bidraget att gå till att organisera en separat konferens i Norge under våren 2011 med samma tema.

Om föreningen

Föreningen fri kultur och programvara grundades 2005 och arbetar för ett samhälle byggt runt ett fritt utbyte av kunskap, idéer och kulturella verk. Föreningen har arbetat med översättning av böcker, organiserat workshops och föreläsningar, deltagit i ett Europeiska nätverk fokuserat på digital upphovsrätt och organiserar årligen Free Society Conference and Nordic Summit med deltagare från större delen av norra Europa. Föreningen är baserat i Göteborg men är verksam internationellt.

Kontaktinformation

För mer information, kontakta föreningens VD Jonas Öberg på 031-7802161 eller jonas@ffkp.se.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom