Océ Svenska AB

Nordisk lansering av Océ Arizona 350 XT

Pressmeddelande   •   Apr 23, 2009 16:01 CEST

Océ lanserar nu den senaste skrivaren i Arizona-serien, en grafisk lösning som förväntas lämna ett stort avtryck på marknaden, inte bara på grund av storleken utan även på grund av den höga utskriftskvaliteten och det vita bläcket.

- Ny UV-härdande planskrivare för stora och högkvalitativa utskrifter
- Extra stort planbord på 2,50 x 3,05 meter
- Tillvalen vitt bläck och Roll Media Option i en och samma skrivare

Extra bredd ger större utskriftskapacitet på styva material
Océ Arizona 350 XT är extra bred vilket gör att skrivaren kan användas i kontinuerligt utskriftsläge för styva material på upp till 125 x 250 cm (en standardplansch). Två styva standardplanscher kan monteras på separata vakuumytor på planbordet. Medan utskrift sker på den ena planschen kan operatören byta den andra. Eftersom skrivaren aldrig behöver stoppas för byte av utskriftsmedium kan man öka sin nettoproduktion avstandardplanscher betydligt.
Med tillvalet Roll Media Option kan man skriva ut på flexibla material med upp till 2,2 meters bredd. Rullen kan när som helst kopplas bort utan störning av utskriften på styva material. Produktionen behöver inte stoppas och skrivaren behöver inte konfigureras för växling från ett utskriftsläge till ett annat. Dessa funktioner har utformats för att ge en verklig produktionsskrivare oavsett utskriftsmaterial. Med Océ Arizona 350 XT ett digitaltryckeri erbjuda kompletta visuella kommunikationspaket på mängder av utskriftsmaterial med hög genomströmning, överlägsen bildkvalitet och konsekvent utskrift.

Utskrift i produktionshastighet
Produktionshastigheten för Océ Arizona 350 XT är upp till 22,4 kvadratmeter per timme på styva material och upp till 17,5 kvadratmeter per timme med tillvalet Roll Media Option. Man kan därmed skriva ut nästan 60 planscher på 125 x 250 cm under ett åttatimmarsskift, eller drygt 150 kvadratmeter på flexibla material.

En skrivare i den prisbelönta Océ Arizona-serien
Den nya, extra stora skrivaren Océ Arizona 350 XT ingår i världens mest säljande serie med UV-härdande planskrivare och är kompatibel med alla uppgraderingar och tillval som finns för Océ Arizona-serien, inklusive vitt bläck, Roll Media Option och antistat-kit. Fullt utrustad kan Océ Arizona 350 XT skriva ut på nästan alla styva och flexibla material som används bildgrafikmarknaden i briljanta CMYK-färger plus vitt. Man kan använda den för att framställa mängder av visuella budskap, från affischer och bakgrundsbelysta skyltar till kapaskivor (foamboard) till möbler.

Nya funktioner i den populära Océ Arizona-familjen
Océ Arizona 350 XT bidrar med en extra stor bordsplattform i den populära Océ Arizonafamiljen av UV-härdande planskrivare. Andra Océ Arizona-modeller kan skriva ut på styva material som är upp till 125 cm breda, 250 cm långa och 4,8 cm tjocka. Océ Arizona 350 GT används med fyrfärgsbläck (CMYK) med vitt bläck som tillval, och skriver ut i hastigheter upp till 22 kvadratmeter per timme. Océ Arizona 250 GT används med fyrfärgsbläck (CMYK) och skriver ut i hastigheter upp till 16 kvadratmeter per timme. Océ Arizona 200 GT används med fyrfärgsbläck (CMYK) och skriver ut i hastigheter upp till 9,3 kvadratmeter per timme.

Tillval kan läggas till när verksamheten växer
Skrivarna i Océ Arizona-serien är säkra investeringar tack vare uppgraderingar och tillval som kan läggas till allteftersom verksamheten växer. Samtliga skrivare kan utrustas med tillvalet Roll Media Option på fabriken eller i tryckeriet. Océ Arizona 350 XT och Océ Arizona 350 GT kan uppgraderas till tillvalet vitt bläck på fabriken eller i tryckeriet. Océ Arizona 200 GT, som är utformad för lätt produktion, kan uppgraderas till Océ Arizona 250 GT om man vill dra nytta av högre produktionshastighet. Alla skrivare i Océ Arizona-serien använder UV-härdande bläck och bildtekniken Océ VariaDotTM som ger nästan fotografisk bildkvalitet för praktiskt taget alla användningsområden. Gemensamt för alla är den stabila arkitektur och genomtänkta design som förmedlar Océ-värdena kvalitet, tillförlitlighet, produktivitet och användarvänlighet.

Vitt bläck ökar möjligheterna
För Océ Arizona 350 XT finns tillvalet vitt bläck som kan installeras på fabriken eller i tryckeriet. Tillvalet vitt bläck möjliggör vitt undertryck på utskriftsmaterial som inte är vitt i sig självt, vitt övertryck på transparenta utskriftsmaterial för bakgrundsbelysning, samt utskrift av vitt som dekorfärg. Genom vitt undertryck på icke-vita material skapar man en bas för andra färger och kan därmed utöka sitt utbud med olika specialtillämpningar. Vitt övertryck ger ett diffusionsskikt för bakgrundsbelysta skyltar som ska ses från den utskriftsfria sidan, vilket gör det att man kan framställa bakgrundsbelysta butiksskyltar av hög kvalitet. Vitt kan dessutom skrivas ut som dekorfärg, vilket innebär att vita delar av en bild kan framhävas extra effektfullt.

Öppnar upp användningsområden som ger bra betalt
Planbordet i Océ Arizona 350 XT är så stort att man kan skriva ut på garagedörrar och liknande stora föremål. Skrivaren klarar också utskrift på ojämnt formade föremål, tunga material som glas samt material med ojämn yta, t.ex. trä. Därmed skiljer dig sig från konkurrerande skrivare för styva material som använder rem- eller friktionsbaserade matningssystem, då dessa bara kan skriva ut på lätta material med räta hörn och likformig tjocklek. Océ Arizona 350 XT med tillvalet vitt bläck öppnar möjligheter till mer ovanliga användningsområden betalar sig bra. Tillvalet Roll Media Option kan monteras på fabriken eller i tryckeriet och ger möjlighet att skriva ut på flexibla material som vinyl, självhäftande vinyl, flaggduk och papper med eller utan blå baksida, utan störning av utskriftsflödet. Rullen kan när som helst kopplas bort utan störning av utskriften på styva material. Produktionen behöver inte stoppas och skrivaren behöver inte konfigureras för växling från ett utskriftsläge till ett annat.

Nya möjligheter bortom skyltgrafik
Océ Arizona 350 XT är perfekt för alla sorters skyltgrafik, t.ex. mässkyltar, butiksskyltar, tidsbegränsade skyltar, banderoller, bakgrundsbelysta och återspeglande styva skyltar, reklamskyltar för allmänna kommunikations- medel och vägskyltar. Eftersom skrivaren också klarar material som går bortom kriterierna "fyrkantigt, platt och tunt", och tack vare tillvalet vitt bläck, kan Océ Arizona 350 XT även användas för möbeltryck, glasarbete, inventarietryck, konst - ja, bara fantasin sätter gränser.

Om Océ Display Graphics Systems
Océ Display Graphics Systems är en ledande leverantör av professionella storformatslösningar för skyltgrafik för användning både inomhus och utomhus. Océs lösningar är specifikt utformade för att ge användarna bättre vinstmöjligheter tack vare att maskinvaran kombineras med arbetsflödesprogram och vår sakkunskap hjälper våra kunder att utöka sin verksamhet med digital färg i storformat. Från extremt högkvalitativa fotolaserskrivare till system för utomhusutskrifter - Océ erbjuder helhetslösningar som omfattar utrustning, program, utskriftsmaterial, efterbehandlingssystem, tjänster, support och finansiering. Vi är en heltäckande servicepartner för våra kunder och vi ger deras verksamhettillförlitligt stöd och hjälp.

Om Océ
Océ är en av världens ledande tillverkare av professionella dokumentsystem. Océs breda utbud omfattar system för kontorsutskrifter och kopiering, produktionsskrivare för digitala utskrifter i hög hastighet, samt system för utskrifter i storformat för både teknisk dokumentation och bildvisningsgrafik i färg. Océ erbjuder även outsourcade dokumenthanteringstjänster. Många av världens företag på Fortune 500-listan och ledande kommersiella tryckerier är Océ-kunder. Företaget grundades år 1877. Océ har huvudkontor i Venlo i Nederländerna, är aktiv i över 90 länder och har omkring 23 000 anställda världen över. Den formellt beräknade årsintäkten för 2008 uppgick till 2,9 miljarder euro. Océ är listade hos Euronext i Amsterdam. Gå till www.oce.com för mer information om Océ.

Högupplösta bilder kan laddas ned från vår hemsida:

Vänliga hälsningar,

Jesper Rosenkrantz