Exportrådet

Nordisk paviljong på BIO2005 i Philadelphia

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2004 10:03 CEST

En 334 kvadratmeter stor nordisk paviljong, det är vad Sverige, Danmark, Finland, Norge och Island i dagarna har beslutat sig för att driva på BIO2005 i Philadelphia i juni nästa år. Syftet är att skapa en starkare närvaro på mässan som räknas som den viktigaste mötesplatsen för bioteknik.

Globalt satsas mycket pengar för att kunna konkurrera om forskare, riskkapitaletableringar och inte minst framtidens storsäljande läkemedel. Norden ligger fortfarande i framkant och utmaningen består i att skapa de bästa förutsättningarna för de, i många fall, små bioteknikföretagen. I Norden finns, enligt Ernst & Youngs senaste rapport, cirka 20 % av Europas bioteknikföretag. Cap Gemini har gett toppbetyg för europeiska etableringar i Norden inom områdena bioteknik, medicinteknik samt inom forskning och utveckling av nya läkemedel.

– Just nu samlas branschen på Biotech Forum + Scanlab som är den viktigaste mötesplatsen i Norden. På samma sätt vill vi samla de nordiska företagen på BIO2005 i USA för att tillsammans kunna skapa intresse för vad vi har att erbjuda internationella aktörer, säger David Ernstsson, projektledare på Exportrådet.

För ytterligare information kontakta:

David Ernstsson, Exportrådet, tel 0708-85 87 01, mailto:david.ernstsson@swedishtrade.se

Katarina Nyman, informatör Exportrådet, tel 08-783 85 46, 0708-83 85 46

Exportrådet hjälper företag att etablera produkter, tjänster och idéer på nya marknader. Vi har cirka 380 anställda och kontor i 40 länder. Vi arbetar genom svenska ambassader, konsulat och handelskammare i länder där vi inte har egna kontor. Exportrådet verkar på uppdrag av näringslivet och staten. Omsättningen är cirka 400 miljoner kronor.

Detta pressmeddelande finns även på www.swedishtrade.se/press.