Regus

Nordiska småföretagare mindre stressade

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2010 14:13 CET

Stockholm, 16 november 2010: Hälften (46 procent) av småföretagare världen över uppger att de har känt sig mer stressade än vanligt under de senaste två åren. I Norden är siffran 19 procent. Det visar en ny undersökning av Regus.

Det tuffa ekonomiska klimatet som rått de senaste två åren har inte bara märkts av i arbetslivet, utan även privat. Det som stressar småföretagare allra mest, är mindre vinster och sämre intäkter. De oroar sig även för att inte ha tillräckligt med pengar för att kunna investera när konjunkturen nu vänder, och även för sent betalda fakturor. Nordiska småföretagare oroar sig framförallt för nya regelverk som kan komma att försvåra för dem, tätt följt av mindre intäkter och höjda skatter.

– Mindre företag är en viktig barometer för tillväxt och innovation i alla länder. Framgångsrika entreprenörer och småföretagare är en indikator på innovation och framtida framgångsrika generationer. Den oro och osäkerhet som finns bland småföretag och entreprenörer märks självklart på landets ekonomi som helhet. När mindre företag nu gör sig redo för att investera, känner de press på att göra rätt investeringar. Hela 98 procent av nordiska småföretag oroar sig också över hur de kan komma att påverkas av nya regelverk, säger Mark Dixon, vd för Regus.

Femtusen småföretag i 78 länder svarade på frågan om vad som stressar dem mest. 232 nordiska företag deltog i undersökningen.

Det stressar nordiska småföretagare:

1. Nya regler
2. Mindre intäkter och vinster
3. Högre skatter
4. Brist på kapital att investera i den kommande högkonjunkturen
5. Sena betalningar

För mer information:
Lovisa Fredriksson, BondPR
T: +46 (0) 734 333 110
E: lovisa@bondpr.com

Om Regus

Över 800 000 kunder använder Regus kontor dagligen. Regus finns på totalt 1 100 platser i 500 städer och 85 länder. Detta gör det möjligt för kunder och företag att arbeta var som helst, när som helst och hur som helst. För mer information, se www.regus.se

Om Regus
Regus är världens största leverantör av innovativa kontorslösningar. Regus erbjuder allt från fullt utrustade kontor till professionella mötesrum, business lounges samt videokonferensverktyg. Regus erbjuder ett nytt sätt att arbeta på, vare sig det är hemifrån eller från kontoret. Företag som Google, GlaxoSmithKline och Nokia, samt tusentals små och medelstora växande företag, drar nytta av att outsourca sina kontor och arbetsplatser till Regus.

Över 500 000 kunder använder Regus kontor dagligen. Regus finns på totalt 1 000 platser i 450 städer och 80 länder. Detta gör det möjligt för kunder och företag att arbeta var som helst, när som helst och hur som helst. För mer information, se www.regus.se