Bahnhof Internet AB

Nordiskt nät öppnar enorma tillväxtmöjligheter

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2010 09:24 CET

Bahnhofs resultat för 2009 har slagit alla prognoser – mycket tack vare de stora möjligheter som Bahnhofs eget fibernät, Bahnhof Carrier Network, öppnat.

Nu stärker Bahnhof greppet om hela den nordiska marknaden genom ett nytt nordiskt fiberinitiativ.

OneStream är ett fibernät som sträcker sig över samtliga nordiska länder utom Island. I ett gigantiskt operatörsinitiativ som sträcker sig från Nordnorge, via Sverige, till Danmark och Finland – och där Bahnhof bidrar med det egna supersnabba fibernätet BCN – täcks i princip samtliga befolkade delar av Norden in.

Nätets totala sträckning är 20 000 kilometer. Företagen, varav Bahnhof alltså är ett, som ingår i initiativet omsätter totalt 1,5 miljarder kronor.

Det är ett öppet nät med hastigheter i terabitklassen. Det är ett färdigbyggt nät utan investeringskostnader eller omöjliga amorteringsplaner. Det är ett nät som kommer att få konkurrenterna att tappa hatten. Bokstavligt talat.

– Vi har inte gått med förlust under ett enda år. Den omsättningsökning vi pratade om inför 2009 överträffades kraftigt. Under 2009 skulle vi få minst en ny storkund i vårt då nytända fibernät. I dag distribuerar vi alla ip-baserade kanaltv-tjänster åt Canal Digital och all ip-distribution av radiokanaler åt MTG. I dag tror vi på en halv miljard kronor i omsättning år 2012. En hel del av intäkterna kommer att komma från vårt nordiska stamnät OneStream, säger Bahnhofs vd Jon Karlung.

OneStream innebär drastiskt sänkta kostnader på ip-trafik för kunder som väljer att utnyttja fördelarna med det nya nät-samarbetet.

– Borta är det lapptäckstänkande av tjänster, regioner och trafikslag som de stora operatörerna ägnat sig åt i alla år. Nu inför vi över en natt lägre priser för alla. Trafikslag och utnyttjandgrad får kunden välja själv. Att det blir rejält billigare kan vi lova, säger Jon Karlung.

* I OneStream ingår sex olika nätägare: AC-Net, Norrsken, It norrbotten och Bahnhof i Sverige, JNT i Finland och Pronea i Norge.

Pressinformation

OneStream bjuder in till pressmöte! Välkommen till Bahnhofs huvudkontor i Stockholm på Karlavägen 81 i dag måndag klockan 15.00!

Kontaktinformation

Pressbilder: Högupplösta pressbilder finns för nedladdning på www.bahnhof.se/press.

Presskontakt: Jon Karlung, Vd, 076-111 01 60, e-post: jon.karlung@bahnhof.net.

Bahnhof är en nordisk internetoperatör med kontor och driftanläggningar i Stockholm, Uppsala, Borlänge, Hedemora, Lund, Malmö och Kiev.

Företaget grundades 1994 och var då Sveriges första fristående ISP (Internet Service Provider). Bahnhof erbjuder internet- och telefonitjänster till företag och är en ledande aktör inom hosting (serverdrift med totalansvar) och co-location. Bahnhof erbjuder även bredbandsuppkopplingar och webbhotelltjänster. Bahnhof riktar sig till företag samt privatkunder i stadsnät och i bostadsfastigheter i Norden – ett område där Bahnhof i dag är marknadsledande.

Bahnhof är ett publikt bolag och är noterat på Aktietorget.