Retriever Sverige AB

Nordkoreakrisen mest omskrivet och berörde oss mest

Pressmeddelande   •   Apr 15, 2013 12:00 CEST

När medieanalysföretaget Retriever och undersökningsföretaget YouGov kartlägger kvartalets största nyhetshändelser är det krisen i Nordkorea som fått störst uppmärksamhet. Rapporteringen från Nordkorea är också det som berörde oss svenskar mest.

Den senaste tidens händelser och utspel från Nordkorea har fått stort genomslag i medierna, över 4300 artiklar har publicerats under årets första kvartal och det är också den nyhet som berört mest.

- Dels kan det handla om att den var närmast i tid när undersökningen gjordes, men folk är genuint rädda för krig, och särskilt om det innehåller kärnvapen. 69 procent var mycket eller något arg och upprörd av nyheten, säger Stina Morian, opinionsanalytiker på Yougov.

- I början av året låg en stor del av uppmärksamheten på Nordkoreas kärnvapentester och sanktionerna mot landet. I slutet av mars präglas mediebilden dels av fler uttalade hot från Kim Jong-Un - dels av experter och privatpersoner som har delade uppfattningar om man ska ta hoten på allvar eller inte, säger Ioanna Lokebratt, medieanalytiker på Retriever.

I februari avgick påve Bendedictus XVI och strax över 3000 artiklar skrevs om hans avgång. Det stora intresset för Påvens avgång speglades även i de sociala medierna. Trots att 76% uppger att de är oberörda av hans avgång så delades artiklarna från de största tidningarna över 8000 gånger och det skrevs över 4300 inlägg i sociala medier om avgången under en vecka, säger Ioanna Lokebratt, medieanalytiker på Retriever.

- Att nyheten om påvens avgång fick så stor uppmärksamhet i sociala medier berodde inte på att folk blev upprörda eller arga. Den största delen av inläggen på sociala medier, framförallt Twitter, var humordriven och hade väldigt lite att göra med användarnas intresse för katolsk religion, fortsätter Ioanna Lokebratt.

Den nyhet som rapporterats sämst enligt svenska folket är när Saltsjöbanan åkte in i ett hus.

- ”Välförtjänt är dock att var tredje tycker att tågkraschen i Nacka utanför Stockholm rapporterades dåligt, även om det i grunden var SL:s information som man bara återrapporterade så hängdes städerskan ut på ett djupt olyckligt sätt. Stockholmarna är naturligtvis mest upprörda, säger Stina Morian, opinionsanalytiker på YouGov.

De tio största mediehändelserna under januari, februari och mars 2013 (Inom parentes antalet medieuppslag som har nämnt eller omtalat saken under perioden 1 januari – 31 mars 2013)

1. Nordkoreakrisen (4 308)
  2. Gisslandramat i Algeriet (3 175)
  3. Påven avgår/ny påve vald (3062)
  4. Köttskandalen (2 838)
  5. Masskrocken Tranarpsbron (1 169)
  6. Pistorius anklagad för mord (1 129)
  7. Chavéz avliden (1 128)
  8. Ryskt meteoritnedslag (1 069)
  9. Telias VD avgår (818)
  10. Johan Olssons VM-guld (560)
  11. Cypernkrisen (372)
  12. REVA-kritiken (350)
  13. Prinsessan Lilian avliden (325)

Information om undersökningen
Agenda Tracker kartlägger vilka händelser som fått mest publicitet i svensk media samt hur svenskar reagerar på dem. Agenda Tracker genomförs som ett samarbete mellan medieanalysföretaget Retriever och undersökningsföretaget YouGov. Kartläggningen omfattar det första kvartalets största nyhetshändelser, dvs. de nyheter som fått störst genomslag i antal artiklar under mätperioden. YouGovs undersökning utfördes under 5-8 april, totalt deltog 1008 personer i undersökningen. YouGov använder sig av en så kallad accesspanel, panelen är blandrekryterad.

Ioanna Lokebratt, medieanalytiker, Retriever Sverige
ioanna.lokebratt@retriever.se
Tel. 076 000 10 30

Stina Morian, opinionsanalytiker, YouGov
stina.morian@yougov.se
Tel. 072 394 74 03

Retriever bevakar, sorterar och analyserar nyheter från digitala och tryckta medier. Vi är leverantör av mediebevakning, verktyg för redaktionell research, medieanalys och företagsinformation. Retriever ägs av Tidningarnas Telegrambyrå och norska nyhetsbyrån NTB.