Svensk Fisk

Norge bäst i Norden på sjömat

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2008 09:08 CEST

Ellen Margrethe Kalvenes från Tönsberg i Norge är bäst på Sjömat i Norden. Detta avgjordes på Göteborgs Fiskhamnsfestival lördagen den 6 september. Efter fyra tuffa delmoment och sex timmar kunde juryn enas om en vinnare med motiveringen: Ellen Kalvenes tog hem segern genom att visa upp toppresultat inom samtliga fyra delmoment. Ingen skar ut filéerna på lubb med samma precision som Ellen och fiskdisken var i absolut toppklass.

Det var jämnt mellan ettan, tvåan och trean i årets Nordiska Mästerskap i Sjömat, men det var Norge och Ellen Margrethe Kalvenes som till slut segrade. Två kom Kenny Nielsen från Århus i Danmark och trea Joakim Pettersson från Sverige.

Sverige stod i år som värdpar för det andra Nordiska Mästerskapet i Sjömat. där Sverige Norge, Danmark och Finland fanns representerade. Arrangör var nordiskt råd för detaljfiskhandeln. Välmeriterade fiskproffs var igång hela lördagen med fyra olika delmoment; kvalitetsutvärdering, 1. De tävlande fick en varukorg med fiskar och skaldjur i varierande kvalitet. Det gällde att kunna avgöra vad som var säljbart. 2. Skära fina filéer av fisk. 3. Presentera pannfärdiga produkter. 4. Presentera en attraktiv fiskdisk.

De tävlande arbetar normalt i fiskdisk i sina respektive länder och vet vikten av att presentera sina produkter på ett korrekt men också attraktivt sätt. Tiden är förbi då det räcker att kränga fiskfilé rakt upp och ner. Konsumenten vill ha bra tips eller färdiga lösningar på sina fisk- middagar både till vardags och fest. Detta kräver stor kunskap hos personalen i fiskdisken.

- En välutbildad personal med känsla för nya smaker och mattrender blir allt viktigare, säger Svante Wedin på Svenska Fiskhandelsförbundet men poängterar samtidigt att hantering och hygien är en förutsättning för all framgång.
- Det är helheten som märks mot konsument, det är det som de nordiska representanterna visar prov på idag, säger Svante Wedin.

Tävlande 2008:
Norge
Bjørnar Amdahl, Meny Grønland, Oslo Ellen Margrethe Kalvenes, Meny Tolvsrød, Tønsberg

Sverige
Fredrik Liebig, Knippla Fisk, Göteborg Joakim Pettersson, Fiskhuset, Göteborg/Stenungsund

Matti Karvonen

Danmark
Dragan Sljivic, Byens Fisk og Vildt, Silkeborg Kenny Nielsen, Clausens fisk, Århus

Jury:
Ole Jacob Holen, Knutstad & Holen, Hamar, Norge Hans Vitell, Fiskelyckan, Sverige Kai Röntynen, Finlands Fiskhandelsförbundet, Finland Lars Hagemann, Flyvefisken, Ebeltoft, Danmark

Kontakperson: Svante Wedin, 0706-714079