Miljöpartiet de gröna

Norge går om Sverige i EU:s kemikaliearbete

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2010 17:18 CEST

Under den borgerliga regeringen har Sverige förlorat den ledartröja vi haft i EU:s kamp mot miljögifter i vår vardag. Till och med Norge deltar mer aktivt än vi, säger Carl Schlyter ledamot i Europaparlamentet för Miljöpartiet.
- Norge, som inte ens är med i EU, deltar ändå aktivt i EU:s kemikaliearbete och har inlett EU-reglering av 17 farliga ämnen, mer än dubbelt så många som Sverige. Det är bara ett exempel på hur Sverige halkar efter i arbetet för en giftfri vardag. Miljöpartiet kommer att ta initiativ för att tillsammans med andra progressiva länder öka takten tills vi kommer upp i en reglering av 200 farliga ämnen per år, säger Carl Schlyter.

EUs kemikaliereglering, Reach, håller på att stegvis införas. Medlemsländerna behöver nu föra in farliga ämnen i dess regelverk. Av 167 ämnen som är på väg att regleras Sverige infört 7. Tyskland (47) och Frankrike (32) leder, men också länder som Österrike (13) och Danmark (10) har tagit in fler ämnen än Sverige.

- Ända sedan EU-inträdet har Sverige varit pådrivande i EU:s kemikaliepolitik. Men borgerliga regeringen har försummat kampen mot spridningen av miljögifter i vår vardag. Med Andreas Carlgren som miljöminister har Sverige tappat ledartröjan i EU, säger Carl Schlyter.

FÖR VIDARE INFORMATION:

Carl Schlyter, 070-238 25 15