Konstbolaget/Fine Art

Norges ledande konsthus på nätet tar täten i Skandinavien - förvärvar svenska Konstbolaget.se

Pressmeddelande   •   Jul 20, 2009 13:08 CEST

Svenska Konstbolaget AB, Sveriges största konsthandel på nätet, har köpts av norska FineArt AS och blir tillsammans störst i Skandinavien med försäljning av konst på nätet. De båda bolagen ingår numera i FineArt-gruppen som kommer att omsätta 45 MNOK under 2009. Det nya bolaget har 200 000 registrerade användare.

Svenska Konstbolaget AB startades 2003 och är idag Sveriges största konsthandel med försäljning via nätauktioner på www.konstbolaget.se. Genom att erbjuda svensk och internationell kvalitetskonst samt inramningar till betydligt lägre priser än andra gallerier, har man gått från uppstickare till en aktör att räkna med på den svenska konstmarknaden. Med marknadens bredaste sortiment av konst och en försäljning på ca 1500 konstverk per månad är Konstbolaget.se idag Sveriges största handelsplats för konst.

FineArt.no startades 2002 och har gått från att vara ett rent auktionshus till att bli Norges största konsthus med nätauktioner, Norges största nätgalleri med 800 konstnärer representerade och ett urval på över 8000 konstverk. FineArt.no erbjuder även mycket redaktionella artiklar inom konst. Utöver detta driver man även Nordens största konstklubb, Kunstklubben, som också ger ut Nordens ledande konstmagasin, Aktuell Kunst.

Synergierna är betydande i den nya företagskonstellationen och vi ser mycket positivt på att nu vara verksamma även på den svenska marknaden, säger Rolf Stavnem, VD FineArt.no. Norge och Sverige har många likheter som vi kan dra nytta av, även om det även i fortsättningen krävs att vi anpassar utbudet till respektive lands efterfrågan på inhemsk konst, säger Rolf Stavnem, VD FineArt.no

Ambitionen är att fortsätta göra konsthandlandet tillgänglingt, enkelt och smidigt - genom att nu få tillgång till FineArts tekniska plattform, som speciellt designats för denna typ av verksamhet med auktionsförfarande och galleri på nätet under många år, får vi ett mycket värdefullt verktyg som underlättar vår kommunikation med våra kunder och gör det möjligt att ge mycket bättre och mer nyanserad service, säger Pontus Klingspor, VD Konstbolaget.se.

Vi är starka på inköp och har under åren upparbetat ett stort antal intressanta samarbeten med svenska och internationella konstnärer som gör det möjligt att presentera ett enormt utbud av kvalitativ konst till bra priser. Vi kommer nu även satsa på att ge våra kunder ett större mervärde som besökare på www.konstbolaget.se med tillgång till mer och fördjupat konstrelaterat material, något som FineArt gjort på ett mycket framgångsrikt sätt, säger Pontus Klingspor, VD Konstbolaget.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Pontus Klingspor, VD Konstbolaget.se
pontus@konstbolaget.se