NORMA Sweden AB

NORMA Group förbättrar V profil klämman

Pressmeddelande   •   Okt 22, 2012 08:32 CEST

NORMA Group, är ett världsledande företag som utvecklar och tillverkar innovativa och läckagefria lösningar för att på ett säkert sätt sammanfoga och hålla vätskesystem täta. NORMA Group har lanserat en innovativ V profil klämma med en oöverträffad enkel montering. Den nya NORMACONNECT V PP profil klämman har utformats för att uppfylla kraven för trånga packningsutrymmen inom bilindustrin. NORMACONNECT V PP profil klämmor är patenterade och ansluter rörelement för flänsar som används i olika applikationer, inklusive avgas-, kylning- och filtersystem, samt turboladdare och laddade luftapplikationer. NORMA Group startar massproduktion av denna nya klämma tillsammans med en ledande internationell tillverkare av gas-, luft- och avgassystem och en europeisk personbilstillverkare detta år. NORMACONNECT V PP profil klämman kommer att produceras i anläggningen i Gerbershausen, Tyskland och cirka 1,3 miljoner klämmor kommer att tillverkas under 2013. Den nya V-NORMACONNECT PP profil klämman kännetecknas av en integrerad kvarhållande klämma som gör det möjligt att pre-fixera klämman under montering, och således, jämfört med konventionella V profil klämmor, hjälper till att eliminera risken för lutning av skruven under montering. Lätt att installera med standardverktyg vilket minskar monteringstiden. NORMACONNECT V PP profil klämman har optimerats för extremt trånga packningsutrymmen och är därför särskilt lämplig för motorfordons applikationer såsom avgascirkulation (EGR), selektiv katalytisk reduktion (SCR) system och laddade luftanslutningar. Den kännetecknas dessutom av låg vikt som i sin tur bidrar till att minska den totala vikten av systemen.

Bernd Kleinhens, medlem i NORMA Group styrelse och ansvarig för affärsutveckling, säger: "Vi förbättrar ständigt våra produkter för att göra dem lätta att använda och effektiva i sin användning. Därmed hjälper våra innovationer våra kunder att också effektivisera sina processer. "

Ytterligare information om företaget finns på www.normagroup.com. För att ladda ner pressbilder, besök www.normagroup.com / pressbilder.