Exportrådet

Norrland måste bejaka globaliseringen! – Exportrådets styrelse till Örnsköldsvik 30-31 maj

Pressmeddelande   •   Maj 27, 2005 10:16 CEST

Näringslivet i Norrland utvecklas i rätt riktning. Men för att denna goda utveckling ska bestå måste små och medelstora företag i regionen bejaka globaliseringen och dra nytta av exportmöjligheterna på de nya marknader som öppnas. Den 30-31 maj kommer hela Exportrådets styrelse till Örnsköldsvik för att träffa representanter från näringslivet i regionen. Den 31 maj arrangeras ett seminarium med möjlighet för företagen att diskutera exportfrågor med styrelsen.

Av de tio arbetsmarknadsregioner i Sverige som har högst tillväxt (definierad som förändring i aggregerad lönesumma) ligger inte mindre än åtta i Norrland. Örnsköldsvik hör till de verkliga snabbklättrarna enligt siffror som Affärsvärlden tagit fram (nr 18, 2005). I Västernorrland finns en starkt växande småföretagssektor.

Potentialen för ökad export är stor i Västernorrland. Enligt SCB exporterar endast 579 företag av regionens drygt 24000 registrerade företag. Det är bara 226 som säljer för mer än 250 000 kronor per år på export.

Sedan i mars i år finns Exportrådet representerat i Örnsköldsvik med en personlig exportrådgivare, Jonas Carlsson. I regionen har vi även nära samarbete med ALMI och handelskamrarna. Under våren har Exportrådet ordnat två större evenemang för potentiella exportföretag i Västernorrland.

Gensvaret har varit mycket positivt och därför arrangerar Exportrådet ytterligare ett seminarium i Örnsköldsvik tisdagen den 31 maj. Den här gången får deltagarna möjlighet att diskutera exportfrågor med vår styrelse och VD Ulf Berg.

Styrelsen består av: ordförande Anders Narvinger (tillika VD i Teknikföretagen), vice ordförande Stefan Löfvén (biträdande förbundsordförande i Svenska Metallindustriarbetarförbundet), Dan Elmquist, (direktör i Gnosjö Interiör AB) Kurt Hellström (direktör), Lotta Lundén, (grundare och partner i Konceptverkstan AB), Ingvar Krook (verkställande ledamot Sveriges Allmänna Utrikeshandelsförening), Martin Leimdörfer (ordförande i Spotfire Inc) Kjell Anneling (ambassadör).

Exportrådgivare Jonas Carlson och Petra Martinsson, chef Exportrådet i Estland, kommer att tala.

Tid: Tisdag 31 maj, kl. 9.00 - 11.00

Plats: Arken Tjänstecentrum våning 5, Inre hamnen, Örnsköldsvik

Anmälan: press@swedishtrade.se

För ytterligare information kontakta:

Jonas Carlsson, personlig exportrådgivare, Exportrådet i Örnsköldsvik, 0660-786 05, 0730-20 66 89

Helena Olsson, informatör Exportrådet, tel 08-783 85 46, 0708-81 86 93

Exportrådet är en resurs för alla svenska företag som vill göra internationella affärer. Vi har lång erfarenhet av internationell affärsutveckling och finns på plats i 40 länder med 400 anställda. Exportrådet ägs av staten och näringslivet och omsätter cirka 400 miljoner kronor.

Detta pressmeddelande finns även på www.swedishtrade.se/press .