Spendrups Bryggeri AB

Norrlands Guld-filmen ”Bakom Snart är det lördag igen” – en integrerad kampanj utöver det vanliga

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2007 14:22 CET

Norrlands Guld-filmen ”Bakom Snart är det lördag igen” hade nyligen världspremiär och nu byggs den välintegrerade kampanjen ut ytterligare. Hittills har Spendrups Bryggeri AB introducerat filmsajt med virtuell casting och medlemsrekrytering, inspelningsblogg, specialkomponerad musik, trailers i TV, printannonser, pressreleaser och premiärevent. Nu tar man nästa steg genom försäljning av filmen på DVD i dagligvaruhandeln. I dagarna har man också precis avslutat ett helt nytt koncept för restauranger, så kallad Bar-Bio.

När Spendrups Bryggeri AB skulle ge nytt liv åt Norrlands Guld ville man vända upp och ner på konventionella kampanjstrategier. Varumärkets målgrupp ägnade allt mer av sin tid åt digitala medier och möjligheten att nå igenom med en vanlig trettio sekunders TV-reklam sågs inte som särskilt stor. Därför blev en av utgångspunkterna för kampanjen att erbjuda Norrlands Guld-fansen och andra nyfikna interaktion och delaktighet. Dessutom ville man skapa goda förutsättningar för att kommunicera integrerat i många olika kanaler.

Med filmkonceptet ”Bakom Snart är det lördag igen” har Spendrups Bryggeri skaffat sig en plattform för att med Norrlands Guld kommunicera integrerat på ett helt nytt sätt. Efter succépremiärer av filmen och med en ”Guldklubb” på www.lordagigen.nu som på kort tid dubblerat sitt medlemsantal blickar Spendrups Bryggeri AB framåt med nya kampanjaktiviter för Norrlands Guld.

- Intresset för filmen har skapat unika möjligheter till kommunikation i våra olika försäljningskanaler. På fjällvärldens restauranger har besökare kunnat ta del av så kallad Bar- Bio, ett helt nytt koncept där ”Bakom Snart är det lördag igen” visats i en miljö som kombinerat biosalongens röda ridåer och snacks med avslappnat barhäng och musik och i dagligvaruhandeln erbjuds konsumenterna möjlighet att köpa filmen på DVD, berättar Mats Wester, marknadsdirektör på Spendrups Bryggeri.

Kort om filmen
”Bakom Snart är det lördag igen” handlar om Henrik Schyfferts försök att göra storfilm à la Hollywood om karaktären Ingemar och hans Norrland. Denna humordokumentär visar på vikten att vara sig själv och sina värderingar trogen. Filmen följer Schyfferts dilemman med finansiärer och skådespelare på inspelningsplatser i Åre, Stockholm och Mauritius. Filmen hade premiär i Sollefteå den 19 januari och i Stockholm den 22 januari i år.

För ytterligare information kontakta:
Mats Wester, marknadsdirektör, Spendrups Bryggeri AB, tfn.08-672 77 00, 0706-26 76 67
Caroline Ekman, informationschef, Spendrups Bryggeri AB, 08-672 78 30, 0701-82 78 30, caroline.ekman@spendrups.se