flygtorget.se

Norrlands starka ekonomi lyfter även flyget

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2007 10:10 CET

- Det märks att det är drag i ekonomin i Norrland nu. När jag möter våra företagskunder är det väldigt positiva tongångar, säger Ulf Grönlund (bilden), Marknadschef för Nordic Regional

- Infrastrukturen är en av grundbultarna för att näringslivet skall kunna utvecklas. På flyglinjen Gällivare - Arlanda har antalet passagerare ökat med ca 45 procent. Linjen Östersund-Umeå-Luleå har ökat med 33 procent under fjolåret, fortsätter Ulf Grönlund.

- Nordic Regional opererar två linjer i Norrland. Linjen Östersund-Umeå-Luleå har under år 2006 ökat med 33 % och det är första gången på många år som den linjen ökar. En SAAB 340 med plats för 33passagerare trafikerar denna linje.

- Linjen Gällivare-Arlanda med mellanlandning i Kramfors/Sollefteå har sedan 28 okt, när Nordic Regional startade med större flygplan, som tar 135 passagerare, ökat med ca 45 % på Gällivare.

- Vinterturismen i Gällivare märker av den bättre kapaciteten, i och med våra större flygplan. Det ger stora gruppbokningar på hotell och stugbyar. De stora investeringarna i Norrländska gruvindustrin genererar också ökat resande både till och från Gällivare.

- Linjen Kramfors/Sollefteå - Arlanda ökar också, dock inte i samma våldsamma takt som Arlanda - Gällivare, men här är konkurrensen från närliggande flygplatser än mera påtaglig. Det mest positiva där just nu är att det är en resandeström mellan Kramfors/Sollefteå och Gällivare och vice versa som vi definitivt inte hade vågat räkna med, avslutar Ulf Grönlund.

Mer information:

Nordic Regional