Norrsken Foundation

Norrsken och Ekskäret lanserar initiativ för att göra personlig utveckling tillgängligt för alla

Pressmeddelande   •   Nov 27, 2016 10:00 CET

Norrsken Foundation släpper sitt andra stora initiativ “29k” tillsammans med Stiftelsen Ekskäret och forskare från Karolinska Institutet och Harvard University. Namnet 29k är inspirerat av att vi, i snitt, lever runt 29 000 dagar och har som ambition att bli en plattform för att göra livslång personlig utveckling tillgänglig för alla.

”Vår tids samhällsutmaningar är så komplexa att det inte kommer att räcka med att göra punktinsatser för att lösa exempelvis ekonomisk ojämlikhet, främlingsfientlighet eller global uppvärmning. Vi tror att lösningen ligger hos individen. Om vi inte utvecklar våra kognitiva, känslomässiga och sociala förmågor kan vi inte, i samma utsträckning, ta hänsyn till andra eller fungera i en allt mer komplex omvärld. Här kommer riktig personlig utveckling in i bilden.” säger Niklas Adalberth, grundare Norrsken Foundation

Ämnen som rör värderingar, empati och relationer har länge varit stämplade som “flum”. Samtidigt har de verktyg som ändå fungerat ofta varit dyra och tidskrävande. 29k kommer därför ha sin utgångspunkt inom både ny teknik och den forskning som på senare år tydligt visar vad som leder till både ökat välmående och en ökad kapacitet att hantera mer komplexa situationer.

Genom att bjuda in forskare, praktiker och användare syftar projektet att bli en icke-kommersiell open-source plattform där parterna både kan använda och bidra med innehåll samt använda data för vidare forskning.

“Med modern teknologi kommer vi dessutom nå en mycket större målgrupp.” säger Erik Fernholm, vd 29k. “Vi har open-source som utgångspunkt vilket gör att forskare på sikt kan bidra med egna verktyg och använda data från plattformen för att fortsätta utveckla effektiva metoder.”

29k har som ambition att hjälpa fem miljoner människor inom fem år. Första steget är att bevisa hur modern teknologi kan förstärka, och inte endast översätta, effekterna genom till exempel artificiell intelligens och UX-design i världsklass. För att lyckas med detta behöver 29k bredda sitt team.

”Vi letar efter teammedlemmar som brinner för att bygga något helt unikt med ambitionen att hjälpa miljontals människor. Vi söker experter inom diverse områden, men det är lika viktigt att kandidaterna har passion och förståelse för personlig utveckling.” säger Erik Fernholm, vd 29k.

Ägare: Norrsken Foundation och Stiftelsen Ekskäret
Startades: September 2016

Erik Fernholm, VD
+46(0)73 613 6024
erik@29k.org

Norrsken Foundation är en icke-religiös, politiskt obunden och icke-vinstdrivande stiftelse. Genom Norrsken Lab och Norrsken Incubator investerar stiftelsen i socialt entreprenörskap med fokus på teknik. Grundad juni 2016 i Stockholm, Sverige. Besök www.norrskenfoundation.org

Stiftelsen Ekskäret verkar för en positiv samhällsutveckling genom personlig utveckling på vetenskaplig grund. Ekskäret skapar och stöttar olika initiativ, konferenser, seminarium, kurser etc, med målsättningen att föra samman individer, organisationer och företag i utforskande och lärande möten. Stiftelsen drivs utan vinstintressen och är en religiöst och ideologiskt obunden organisation. Läs mer på www.ekskaret.se

29k’s vd Erik Fernholm är social entreprenör och föreläsare inom neuro- och motivationsforskning. Utsedd till Årets Föreläsare, grundare av Bättre Skolor och sitter i styrelsen till Stiftelsen Ekskäret.